Slik kan studenter lykkes som gründere

Nærbilde av tre smilende brukere av studentinkuatoren i Forskningsparken.
Studentinkubatoren i Forskningsparken ved USN campus Vestfold har vært nyttig for Dan Trygve Olsrød (til venstre), John-Ivar Hauge og Mariann Rossow Sethne.

Student-gründere ved USN sitter tett på næringslivet og jobber i samme miljø som reelle bedrifter. Slik skal de lykkes med egne forretningsideer.

Er du student med en idé eller forretningsplan du ønsker å realisere? Universitetet i Sørøst-Norge (USN) ved campus Vestfold satser på et nytt tilbud som skal hjelpe gründere på veien mot suksess.

I et eget studentkontorlandskap, såkalt studentinkubator, kan studenter jobbe frem forretningsideer i et start-up-miljø sammen med reelle bedrifter på studiestedet.

Målet er å skape et godt miljø for studentene med eget kontorlandskap fysisk knyttet til bedriften, hvor de kan prøve sin faglige kompetanse i en helt ny kontekst.

Nærbilde av førstelektor Thomas Brekke i trappa i Forskningsparken ved USN campus Vestfold.

– Vi stiller Forskningsparken til disposisjon for studentinkubatorer. USN ønsker å få til reell innovasjon, ikke bare i undervisning og forskningspublikasjoner. Vi vil gjøre studentene til mer robuste entreprenører, sier førstelektor Thomas Brekke ved USN Handelshøyskolen.

LES OGSÅ: Smarte oppfinnere på Expo 2018

Plass til flere studenter

Det syder av kreativitet, innovasjon og entreprenørskap i studentinkubatoren i toppen av Forskningsparken på Bakkenteigen.

Her sitter studenter som er i gang med ny virksomhet, studenter som forsøker å realisere en idé og studenter som jobber frem bachelor- og masteroppgaver.

De har arbeidsplass hos Silicia Vestfold Technology Incubator, kompetansebedriften som hjelper etablert industri, bedrifter i utvikling og nye gründere til å tenke nye tanker og skape vekst.

Miljøet i studentinkubatoren og tre studenter som bruker kontorlandskapet ved USN campus Vestfold

Frem til nå har 18 studenter fra USN Handelshøyskolen og Fakultet for teknologi, naturvitenskap og maritime fag benyttet seg av USN studentinkubator, og startet til sammen ni virksomheter.

– Vi har plass for flere og ønsker å rekruttere studenter fra alle fire fakultetene til å etablere seg i studentinkubatoren, oppfordrer Brekke.

Inkubatorbedrifter i Silicia får kontorpult i åpent landskap eller eget kontor, har tilgang til kopiering, skanning og vanlig rekvisita, stor kantine og ulike møterom.

De får kaffe, te og daglig frukt, råd og tips rett over gangen, spennende nettverk, kompetanse, kurs og foredrag, samt jevnlig, individuell oppfølging.

Utsiden av Forskningsparken på Bakkenteigen i Vestfold, hvor studentinkubatoren er etablert i øverste etasje.

– Det er en flott mulighet for oss å være i dette miljøet hos en reell bedrift og få bruke deres ressurser, sier Mariann Rossow Sethne, Dan Trygve Olsrød og John-Ivar Hauge i studentinkubatoren hos Silicia.

LES OGSÅ: USN studentbedrift er norgesmestere

Et nyttig miljø

– For meg var det fantastisk å få tilbakemeldinger fra etablerte næringslivaktører om ideen min var liv laga. Jeg har lært mye nytt om forretningsmodeller, undersøkelser og metoder, sier Mariann, som har levert bacheloroppgave om et nytt alarmsystem med personvern i sentrum.

– SetAlarm er et konsept for et alarmsystem som du kan ha kontroll over selv, som har noen andre løsninger enn alarmsystemene på dagens marked, forteller elektro-automasjon-studenten.

Foran en annen PC sitter Dan Trygve Olsrød. Han har slått seg sammen med flere andre universitetsstudenter og utviklet selskapet Rada Labs Development Studio.

– Vi tilbyr applikasjonsutvikling, nettsidelaging, e-læringskurs, konsulenttjenester og brukerstøtte. For oss har studentinkubatoren midt i Silicias kontorlandskap vært en kickstart, sier Dan Trygve.

John-Ivar med skateboard. Foto.

Dataingeniøren John-Ivar Hauge er enig. Han har levert en bacheloroppgave om suksessfull programvareutvikling, og designet et elektrisk skateboard som eksempel.

– Under arbeidet har det vært nyttig å sitte i dette miljøet med tilgang på gode ressurser, sier John-Ivar.

LES OGSÅ: Ferske lærere ut på jobbmarkedet

USN studentinkubator

En inkubator kan sammelignes med en kuvøse, rugekasse eller utklekkingsmaskin.

Inkubatoren bidrar til å utvikle og gi støtte til virksomheter som forsøker å etablere ny kommersiell aktivitet, gjerne med utgangspunkt i innovasjon.

Her får gründere tilgang på kontorfasiliteter og profesjonelle rådgivere. Inkubatoren er også et faglig og sosialt kontorfellesskap hvor ideer får vokse.

Silicia

Silicia Vestfold Technology Incubator er en teknologiinkubator lokalisert i Forskningsparken ved USN campus Vestfold.

Kompetansebedriften hjelper etablert industri, bedrifter i utvikling og nye gründere med å utfordre det etablerte og skape vekstbedrifter av nye ideer.