Tilbyr etablererkontor til studenter

Når perioden er omme kan studentene søke om forlenget avtaletid og en svært lav leie.  STARTOPP Startopp er navnet på prosjektet, og foreløpig er det et tilbud på campusene Bø og Porsgrunn. I Bø åpnet lokalene denne uken, med taler fra prorektor Kristian Bogen og Bø-ordfører Olav Kasland. Her er Startopp et samarbeid mellom Høgskolen i Sørøst-Norge, kommunene i Midt-Telemark, etablererkontoret og Midt-Telemark næringsutvikling.    HSN har i mange år vært en av landets ledende høyskoler innen innovasjon og entreprenørskap. Våre studentbedrifter har vunnet mange FERD-priser. STARTOPP-prosjektet skal bidra til gode vekstforhold for de mange gode ideer som skapes i HSNs mange studentbedrifter.  Kontorfellesskapet er ikke bare for studenter. Dette er et tilbud til alle som ønsker å etablere en ny bedrift. Målet er å få til fellesskap og produktiv blanding av nytenkende studenter og nyetablerere med nyttig erfaring fra arbeidsliv.
Ordfører i Bø, Olav Kasland, ordfører i Sauherad, Mette Haugholdt og prorektor Kristian Bogen fikk klippe snoren da Startopp åpnet offisielt denne uken. Foto: Kristian Wåla Dahl

Studenter med gründerprosjekt kan nå få gratis kontorplass i et innovativt kontorfellesskap.

Tekst: Helle Friis Knutzen

Ønskedrøm for studenter

- Dette er en ønskedrøm for studenter som vil starte egen virksomhet etter studiet! Å få låne lokaler gratis er en veldig god hjelp på veien mot å starte egen bedrift. ​

Det sier Torbjørg Haugland. Hun har studert internasjonal markedsføring i Bø og har startet firmaet  STEP Media sammen med tidligere student Kim Hieu Thi Nguyen.

STEP Media har fått tjuvstarte bruken av kontoret og Torbjørg er full av lovord om lokalet:

- Huset har en helt nydelig atmosfære. Historien sitter i veggene og vi kan nesten kjenne at det har vært gründere i lokalet i over 100 år. Her har blant annet vært krambu, verksted, smie og nå sist tatoveringsted og kunstutsalg.

- Nå gleder vi oss veldig til det kommer flere inn i bygget. Vi som er i etableringsfasen for bedrifter kan lære mye av hverandre. Vi kan dele erfaringer og gode ideer og hjelpe hverandre å unngå å gjøre de samme feilene.

Det er nettopp et av hovedmålene med prosjektet: at brukerne skal kunne dele kompetanse og sammen skape gode og innovative nettverk.

Bilde av Torbjørg Haugland

StartOpp - et samarbeid mellom HSN og regionen

StartOpp er navnet på dette tilbudet, og foreløpig er det StartOpp'er på campusene Bø og Porsgrunn. I Bø åpnet lokalene denne uken, med taler fra prorektor Kristian Bogen og ordførerne Olav Kasland fra Bø og Mette Haugholdt fra Sauherad. StartOpp er her et samarbeid mellom Høgskolen i Sørøst-Norge, kommunene i Midt-Telemark, etablererkontoret og Midt-Telemark næringsutvikling.

Både rektor og ordførerne trakk i sin taler fram at StartOpp er et godt eksempel på det som er og kan bli et svært fruktbart samarbeid mellom høyskolen og kommunene rundt.

Arena for næringsvekst

Huset skal være en arena for næringsvekst i Midt-Telemark.

Og det har allerede hatt effekt: Torbjørg Haugland forteller at dette kontortilbudet var en av triggerne til at de faktisk valgte å starte eget firma, og etablere det i Bø:

- Vi har også mye hjelp av Midt-Telemark Næringsutvikling, (MTNU) og støtte fra Bø kommunes næringsfond til nystarta bedrifter. Vi synes det er helt supert at studenter kan søke støtte fra kommunen – det gjorde valget om hvor vi ville etablere oss enkelt. Alternativet var å reise hjem til Sørlandet å starte bedriften der.

StartOpp er ikke bare en god mulighet for studenter. Dette er et tilbud til alle som ønsker å etablere en ny bedrift i regionen.

Ann Kristin Ødegård er leder for etablererkontorets avdeling i Midt-Telemark. Hun forteller at målet med StartOpp er å få til et fellesskap og produktiv blanding av nytenkende studenter og nyetablerere med nyttig erfaring fra arbeidsliv:

- StartOpp er et veldig viktig og godt tiltak å komme i gang med. Det gir oss på  Etablererkontoret et miljø hvor vi kan ha kontakt med studenter og andre etablerere.

Markedsføring av StartOpp

Studenter ved HSN er involvert i StartOpp-prosjektet på ulike måter. Kristian Wåla Dahl har praksis på Midt-Telemark Næringsutvikling som del av sitt studium i Internasjonal markedsføring. Her har han blant annet ansvar for markedsføring av StartOpp-prosjektet:

- Det er en spennende jobb. Jeg er veldig glad for at det kom så mange som rundt 50 til åpningsarrangementet vårt, sier Kristian.

Som ikke ser bort fra at han, hvis han skal starte en egen bedrift, kontakter MTNU for å benytte seg av de godene som StartOpp tilbyr.

Og Ann Kristin Ødegård er glad for å ha Kristian på laget.

- Han gir veldig nyttig innspill til hvordan vi kan nå yngre etablerere. De unge søker informasjon på nye måter og det er verdifullt for oss å kunne bruke Kristians kunnskap om dette.

Bilde av Kristian Wåla Dahl og Ann Kristin Ødegård

Faktaboks

HSN har i mange år vært en av landets ledende høyskoler innen innovasjon og entreprenørskap. Høyskolens studentbedrifter har vunnet mange FERD-priser.

StartOpp-prosjektet skal bidra til gode vekstforhold for de mange gode ideer som skapes i HSNs mange studentbedrifter.

Både StartOpp Midt-Telemark og StartOpp Klosterøya i Porsgrunn har sine egne Facebook-sider. I Kongsberg har HSN-studentene tilgang på noe tilsvarende kalt Innovasjonsloftet.

STEP media

Det studentstartede STEP Media driver med digital markedsføring, og er foreløpig det eneste av sitt slag eneste i Midt-Telemark som er googlesertifisert. De hjelper folk med å bli synlig på nett og har allerede fått flere kunder, blant annet Serit Itum og Pizzabakern. Nå jobber de tidligere studentene hardt for  å bli kjent i Telemark, bygge opp en kundebase og ta flere sertifiseringer.