Denne våren har to nye emner ved Universitetet i Sørøst-Norge (USN) mottatt støtte fra Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse (HK-dir).
De to emnene tar for seg to veldig forskjellige tematikker, men vil begge dekke nødvendige behov innenfor bransjene: Nemlig solkraft og finans.
Les også: Demokratiet under press: – Vi kan ikke ta friheten for gitt
Bygger bro
Satsning på solenergi er nødvendig i et samfunn som ønsker å kutte CO2-utslipp. Likevel er det behov innad i bransjen som trenger økt fokus framover.
Kursene innenfor solkraft skal ta for seg noen av disse:
– Digitalisering blir et stadig viktigere verktøy. Vi bruker sensorer som innhenter data og har et behov for å strukturere og forstå dataen som innhentes, sier fagansvarlig ved prosjektet Digital Solar og førsteamanuensis ved USN, Nils Jakob Johannesen.
Sammenkoblingen mellom såkalt domenekunnskap og datavitenskap blir viktigere, forteller Johannesen.
Domenekunnskap er ekspertise innen et spesifikt fagfelt, som elektrikere, montører og prosjektledere, mens datavitenskap omfatter fag som programmering, statistikk og analyse.
– For å brygge bro mellom disse har bransjen et økende behov for kvalifisert arbeidskraft med god domenekunnskap og datakunnskap. Disse kursene vil løse denne utfordringen, med mål om å skape felles forståelse og språk, sier Johannesen.
Les også: Akademisk ytringsfrihet er en bærebjelke i demokratiet
Tar i bruk USNs solcellelab
Solkraftprosjektet mottok tre millioner kroner i støtte fra "Tilskudd til bransjeprogram for Solkraft" i HK-dir. Til dette kjører de ut to emner over to semester som begynner våren 2026.
"Det å få tilbod innan solenergi på alle utdanningsnivå, og behovet for meir målretta kurs for ulike aktørar er stort. Med regjeringa sitt mål om auka solenergi, er det essensielt med kompetanseheving gjennom heile verdikjeda, for å nå politiske klimamål og møte aukande energibehov", står det på HK-dir sine nettsider om tilskuddet.
Til undervisningen skal det brukes praktiske casestudier fra andre solcelleprosjekter, på solcellelaben på USN campus Porsgrunn. Det vil også bli tatt i bruk data og praktiske eksempler fra blant annet hybride sol- og vindparker, som Smøla vindpark og fra fornybarsatsningen på Søndra Marum Gård.
– Ikke tradisjonelt lederkurs
Det andre emnet som mottar støtte er Bærekraftige løsninger i finansbransjen. Disse mottar støtte på 2,3 millioner kroner gjennom Bransjeprogram finansnæringen 2025 i HK-dir.
Med denne støtten skal det nye kurset for ledere utvikles, i samarbeid med Digital Norway, Finansforbundet, Storebrand og Gjensidige. Disse vil delta aktivt i både utvikling og gjennomføring av emnet for å skape relevante caser, utfordringer og innhold for deltakerne.
– Dette programmet er utviklet for ledere som må ta beslutninger i uforutsigbare omgivelser – og som forstår at det å stå stille ikke er et alternativ. Vi gir dem metoder for å bygge organisatorisk kapasitet og praktiske ferdigheter for kontinuerlig og bærekraftig verdiskaping når endringer skjer kontinuerlig, sier Benja Stig Fagerland, fagansvarlig og førstelektor USN Handelshøyskolen.
– Dette ikke et tradisjonelt lederkurs. Vi skal utvikle evnen til å forstå og handle i det ukjente, og bygge et lederskap for fremtiden – der strategisk forestillingsevne og innovasjonstankesett og operasjonell tilpasning må gå hånd i hånd, sier Annita Fjuk, leder for Kompetanse og Innovasjon i Digital Norway.
Les også: Kunnskapsministeren kom med pengegave til campus Vestfold
Lede i endring
Kurset gjennomføres fra sen-høsten 2025 som et fleksibelt læringsløp bestående av hybride samlinger, bransjenære problemstillinger og digitale moduler hvor KI-assistenter utfordrer deltakerne i ulike dilemma øvelser.
Tidligere har USN Handelshøyskolen, sammen med Digital Norway, også mottatt støtte fra HK-dir til emnet Bærekraftig ledelse, og har gjennomført emnet Strategisk bærekraft.
Fagerland forteller at de har meget gode referanser fra tidligere studenter, og at de er motiverte for nytt emne til høsten.
– Vi skal ikke bare lære ledere å håndtere endring – vi skal lære dem å lede i endring, sier Fagerland.
Les også: Fikk politikkanbefalinger for å motvirke utenforskap og frafall i skolen