Ukas foreleser: Anja -motivasjon og ledelse

Førsteamanuensis Anja Hagen Olafsen ved Handelshøyskolen på HSN. Foto

- Jeg vet mye om hvordan vi kan tilrettelegge for å få det beste ut av arbeidstakere, av verdi for den enkelte og organisasjonen, sier førsteamanuensis Anja Hagen Olafsen.

Hun er en av de 16 HSN-forskerne og foreleserne som deltar i Olympiatoppens prestasjonsklynge, der målet er å bli enda bedre.

– Hvorfor er faget ditt så spennende?

– Motivasjon er det som driver mennesker. Å vite noe om disse psykologiske prosessene er nyttig i mange ulike situasjoner og sammenhenger. Jeg jobber spesielt med motivasjon i arbeidslivet, men linjene kan således trekkes over til utdanning og læring.

– Hva er viktigste i møte med studentene?

– Å skape refleksjon og selvstendig tenkning rundt teorier og temaer de skal igjennom og i de oppgavene de arbeider med.

– Hva er ditt viktigste råd til en ny student?

– Prioriter studiene – det er en fulltidsjobb. Unngå skippertak ved å planlegge og jobbe jevnt og trutt. Finn noen å samarbeide med som har de samme ambisjonene som deg selv.