USN inn som «medeier» i SNL

Skjermdump fra SNL.no som viser artikkelen om USN
I DET GODE SELSKAP: Universitetet i Sørøst-Norge er nå medlem i foreningen som står bak Norges største nettsted for kvalitetssikret kunnskapsformidling: SNL.no. Bildet viser en skjermdump av leksikonets artikkel om USN

USN har blitt medlem av Foreningen Store norske leksikon og er dermed i praksis medeier i en av Europas største digitale kunnskapssuksesser, sammen med alle de andre universitetene i Norge.

Erik Bolstad. Foto– Det er virkelig en stor glede å kunne ønske USN velkommen inn i den store norske leksikonfamilien, der de hører hjemme, sier Erik Bolstad, sjefredaktør i Store norske leksikon.

Naturlig for USN å bidra

– Store norske leksikon er et vitenskapelig fundert oppslagsverk som redigeres av fagfolk. Det er naturlig for USN å bidra her på linje med de andre universitetene. Jeg oppfordrer våre fagfolk til å stille seg til disposisjon for redaksjonen og bidra til denne formidlingskanalen, sier rektor ved USN, Petter Aasen.

Onsdag 13. februar vedtok styret i Foreningen Store norske leksikon å godkjenne Universitetet i Sørøst-Norge som medlem i foreningen som står bak Norges største nettsted for kvalitetssikret kunnskapsformidling: SNL.no.

Dette betyr at alle universitetene i Norge nå er medlemmer av foreningen, og dermed finansierer formidlingsdugnaden.

– Siden USN fkk universitetsstatus i mai i fjor har vi måttet si «alle universitetene i Norge, unntatt USN er medlemmer av Store norske leksikon», men nå er det heldigvis slutt på dette forbeholdet, og vi er utrolig glade over at USN har blitt medlem av Foreningen Store norske leksikon, sier Bolstad.

Allerede åtte fagansvarlige fra USN

De nesten 200.000 artiklene som utgjør SNL skrives, oppdateres og kvalitetssikres av nær 800 fagfolk som rekrutteres særlig fra medlemsinstitusjonene, godt hjulpet av en liten leksikonredaksjon i Oslo.

SNL har allerede åtte fagansvarlige fra USN, altså en håndplukkete eksperter som har ansvar for ett eller flere fagområder i leksikonet.

Nå ønsker leksikonet seg flere formidlere fra USN:

– Vi har allerede åtte fagansvarlige ved USN som gjør en kjempeinnsats innenfor sine fagområder. Nå skal vi verve flere, og ønsker selvsagt tips om dyktige formidlere som ønsker å nå ut til hele folket med kunnskapen sin, sier Erik Bolstad.

Digital suksess

Det var i 2010 at Kunnskapsforlaget, eid av Aschehoug og Gyldendal, innså at driften av Store norske leksikon ikke lenger var økonomisk bærekraftig. Fritt ord og Sparebankstiftelsen DNB var sentrale i en redningsoperasjon som i 2014 ledet til at universitetene tok kollektivt ansvar for formidlingen av kvalitetssikret kunnskap til befolkningen gjennom dannelsen av Foreningen Store norske leksikon.

I dag har Foreningen SNL i alt 17 medlemmer: Fritt ord, Sparebankstiftelsen DNB, Videnskaps-Akademiet, NFFO, Nasjonalmuseet, Musikkhøgskolen og Meteorologisk Institutt samt alle universitetene.

I årene som har fulgt har SNL.no blitt en digital suksess som vekker oppsikt utover Norges grenser: Med 80 millioner leste leksikonartikler i 2018 og over 2,4 millioner unike brukere i januar kan man trygt si at leksikon er mer populært og lest enn noensinne tidligere.

Om Store norske leksikon

Store norske leksikon er et gratis og komplett oppslagsverk skrevet av fagfolk, og innholdet er vitenskapelig fundert.

Store norske leksikon er eid av den ideelle organisasjonen Foreningen Store norske leksikon.

Les mer (SNL.no)

Fagansvarlige i SNL ved USN

SNL har allerede åtte fagansvarlige fra USN, altså håndplukkede eksperter som har ansvar for ett eller flere fagområder i leksikonet.