Hva slags stilling har du nå, og kan du beskrive arbeidsoppgavene dine?
For tiden er jeg ansatt som lektor med opprykk på Wang Toppidrett Tønsberg, og der underviser jeg i fagene norsk, samfunnsfag og medie- og informasjonskunnskap. Dette er fagkombinasjoner som fungerer godt med den utdanningen jeg har tatt. Arbeidsdagen går til både planlegging og gjennomføring av undervisning, samt retting av vurderinger. Til januar er jeg i midlertidig ferdig som lærer, og skal begynne på min doktoravhandling i historie. Fordi lektorprogrammet i historie gir en 60 poengs master, har jeg hatt muligheten til å også søke meg videre innenfor akademia. Da skal jeg sammen med en forskningsgruppe undersøke erfaringer med det amerikanske demokratiet i Norge på 1800-tallet.
Hva liker du best med jobben din – og hva er mest utfordrende?
Det beste med jobben er at arbeidshverdagen aldri er lik. Å jobbe med mennesker er givende, men samtidig tidvis krevende. Undervisning krever allsidighet og tilpasningsdyktighet, og gir meg mange erfaringer daglig. I perioder kan rettebunkene bli store, og utfordringen er å ikke ta med for mye av jobben hjem, men strukturere arbeidstiden godt nok.
Hva husker du best fra studietiden ved USN?
Det jeg husker best fra studietiden er kollokviegruppa mi og tiden vi brukte sammen etter forelesninger. Det å dele tanker og refleksjoner etter forelesninger var svært nyttig, samtidig som vi tok oss gode pauser og brukte mye tid på utenom-faglig prat også. Det ble ofte et fast besøk innom kafeen for å fylle på kaffe og en og annen scones.
Hva er det viktigste du har tatt med deg fra utdanningen?
Det viktigste jeg har tatt med meg fra utdanningen min er den faglige kompetanse jeg har fått gjennom forelesninger og gjennom praksis på ulike skoler. Like viktig har nok også studieteknikken jeg opparbeidet meg gjennom 6 år vært. Det er erfaring som er overførbar i mange aspekter av arbeidslivet. Å skulle undervise i nye fag, krever at jeg raskt kan få meg et overblikk over hva som er viktig.
Hvilken del av utdanningen har du hatt spesielt nytte av i din nåværende jobb?
I min nåværende jobb har praksiserfaringene fra studietida vært spesielt nyttige. Å få erfaring med hvordan overgangen er fra planlegging til undervisning har vært viktige læring. Men med tanke på at jeg nå står midt i en overgang hvor skal videre og forske innenfor historie, så har alt fra oversiktsemner til fordypningsemner i historie vært spesielt nyttig. Det har gitt meg en solid kompetanse som også ga meg muligheten til en karriere innenfor historie.
Har du noen råd til de som vurderer en karriere innen ditt fagområde?
Mitt råd til andre som vurderer å bli lærere eller som er historieinteresserte, er å vurdere lektorløpet med historie som hovedfag. Gjennom profesjonsløpet er du godt utrustet til å undervise i de fagene du velger, samtidig som du også har mulighet til å fordype deg eller søke karriere videre innenfor akademia og historie siden masteren i historie er 60 studiepoeng.