Forskningsinteressen i delprosjektet tar utgangspunkt i en forståelse av at læring, undervisning og forskning skjer fra og mellom kropper - gjennom bevegelser og affekter som får betydning for hva vi tenker og gjør i møte med mennesker og forskningsmateriale.
Vi arbeider med følgende tematikker:
- kroppslig læring
- mellomkroppslig læring
- kroppsliggjort undervisning
- emosjoner i undervisning
- læring i grunnskolelærerutdanningen
- Hvilke betydning har kroppslige og emosjonell erfaringer for undervisning og læring?
- Hvilken betydning har kroppslighet i pedagogiske interaksjoner?
- Hvordan spiller tanker, kropp, handling og emosjoner sammen i, og mellom mennesker, når valg skal tas i krevende undervisningssituasjoner?
- Hvilke kroppslige og emosjonelle erfaringer gjør lærerstudenter seg i møte med elever? Hvilken betydning kan disse erfaringene ha for å utvikle teori om kroppen til videre forståelse av lærings- og undervisningssituasjoner i lærerutdanning?
- Hvilke kroppslige og mellomkroppslige erfaringer gjør lærerutdannere seg i egen undervisning og hvilken betydning har disse erfaringene for lærerutdanneres valg i undervisningssituasjonen?
- Hvilke kroppslige og mellomkroppslige erfaringer gjør lærerstudenter seg i lærerutdanneres undervisning og hvilken betydning har disse erfaringene for lærerstudentenes profesjonsutvikling?
- Hvordan kan refleksjoner over kroppslige erfaringer i profesjonsspesifikke utfordringer føre til utvikling av grunnskolelærerstudenters læreridentitet?
- Hvordan kan en dilemmabasert undervisnings- og eksamensform bidra til utvikling av lærerstudenters profesjonsetiske kompetanse?
- Hvilken betydning kan studenters refleksjoner over kroppslige erfaringer fra egen praksisundervisning ha for profesjonskvalifisering i lærerutdanning?
- Hvordan forstås begrepet embodiment i lærerutdanning?
- Hvilken betydning kan opplevd sårbarhet ha for lærerutdannerens profesjonsetiske kompetanse? Kan sårbarhet bli en kvalitet ved undervisning i lærerutdanning?
- Hvordan kan vi utvikle en metodologisk tilnærming til forskning på kroppslighet i pedagogiske interaksjoner?
- Hvordan kan forskerens egne kroppslige erfaringer brukes til å forstå lærerstudenters kroppslige erfaringer?
Tre grupper med grunnskolelærerstudenter bidrar med følgende data: refleksjonsnotater og metarefleksjonsnotater, undervisningsplaner, gruppeintervjuer, individuelle intervjuer, eksamensoppgaver og forventningsnotater til praksis.
Lærerutdannere som underviser disse gruppene bidrar med følgende data: refleksjonsnotater og individuelle intervjuer.
Videoobservasjon av utvalgte undervisningsøkter.
Ørbæk, T. (2022). Å utvikle digital kompetanse gjennom refleksjon over kroppslige og emosjonelle erfaringer - en lærerutdanners erfaringer. Högre utbildning 12(3), 1-14. Doi 10.23865/hu.v12.3767
Ørbæk, T., & Engelsrud, G. (2022). Det merkes i kroppen at det «koker i hodet». Lærerstudenters refleksjoner fra møter med elever i egen praksisundervisning. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis 16(2), 41–60. Doi 10.23865/up.v16.3184
Meen, O. A. & Ørbæk, T. (2023). “I felt it was a victory for him” - a teacher’s experience of social inclusion through dance. I E. Murawska, E. Baum, J. E. Schau & M. Rykowski (Red.). Education as an impulse to social inclusion.
Meen, O. A. & Ørbæk, T. (2023). “The whole class create a common unit” - a teacher’s experience of social inclusion through music. I E. Murawska, E. Baum, J. E. Schau & M. Rykowski (Red.). Education as an impulse to social inclusion.
Ørbæk, T. & Bauer, K. (2022). Special issue: Bodily Learning Conference 2021. Journal for Research in Arts and Sports Education, 6(4). https://jased.net/index.php/jased/issue/view/344
Ørbæk, T. (2022). Analysing students’ experience of bodily learning – an autoethnographic study of the challenges and opportunities in researching bodily learning in own teaching practice. Journal for Research in Arts and Sports Education, 6(4), 92–104. Doi 10.23865/jased.v6.3872
Ørbæk, T. (2021). Bodily Learning Through Creating Dance: Student Teachers’ Experiences From Norwegian Physical Education Teacher Education. Frontiers in Sports and Active Living 3:758944. Doi 10.3389/fspor.2021.758944
Hegna, H. M. & Ørbæk, H. (2021). Traces of embodied teaching and learning: a review of empirical studies in higher education. Teaching in Higher Education. Doi 10.1080/13562517.2021.1989582
Ørbæk, T. (2021). Å utvikle lærerstudenters profesjonskunnskap gjennom kroppslig læring. I T.P. Østern, Ø. Bjerke, A.G. Sørum & G. Engelsrud (red.) Kroppslig læring (s. 220-232). Universitetsforlaget.
Bjerkholt, E., Ørbæk, T. & Kindeberg, T. (2020). An outline of a pedagogical rhetorical interactional methodology – researching teachers’ responsibility for supporting students’ desire to learn as well as their actual learning. Teaching in Higher Education. Doi 10.1080/13562517.2020.1792876
Ørbæk, T. (2018). Å skape dans i kroppsøvingslærerutdanning – studenters erfaringer. Doktorgradsavhandling, Norges idrettshøgskole, Oslo (Grunnlaget for teoretisk og metodologiske perspektiver som videreutvikles i samarbeidet i forskningsprogrammet).
Ørbæk, T. & Engelsrud, G. (2019). Skapende dans i en skolekontekst – et forskningsfelt? På Spissen forskning / Dance Articulated, Special Issue Bodily Learning 2019 Vol 5 (2), 4-26 (Sentrale perspektiver som videreutvikles i pilot). Doi 10.18862/ps.2019.502.2
Ørbæk, T. & Engelsrud, G. (2019). Sårbarhet som profesjonsetisk kompetanse? En metarefleksjon basert på undervisning i skapende dans i høyere utdanning. Journal for Research in Arts and Sports Education Vol 3(2), 62-76. (Sentrale perspektiver som videreutvikles i pilot). Doi 10.23865/jased.v3.1456
Ørbæk, T., & Engelsrud, G. (2020). Teaching creative dance in school – a case study from physical education in Norway. Research in Dance Education. Doi 10.1080/14647893.2020.1798396