Dette må du gjøre som ny student

Bilde av student med sekk
Ny student? Dette må du huske på.

Har du fått tilbud om studieplass ved USN? Her får du informasjon om hva du må gjøre for å kunne starte på studiet ditt.

1. Takk ja til studieplassen

Bekreft studieplassen via din nettsøknad. Dersom du ikke svarer på tilbud eller tilbud om venteliste innen fristen, blir dette betraktet som «nei». Plassen din vil da bli gitt til neste kvalifiserte søker.

2. Registrer deg som ny student

Du må registrere deg som ny student. Semesterregistreringen åpner 1. august for høstsemesteret. Du vil motta en e-post fra oss med informasjon.

Begynner studiet ditt i vårsemesteret, åpnes det for semesterregistrering 1. desember.

3. Registrer at du har møtt til studiet

På morgenen den dagen studiet ditt begynner, vil du motta en sms med en lenke. Her må du gå inn og registrere en kode som du får oppgitt i første time. Du har frist til kl. 17.00 på å legge inn koden, men gjør det så snart du kan.

Dersom du ikke registrerer at du har møtt innen fristen, vil du miste studieplassen din og den vil bli gitt videre til neste kvalifiserte søker.

Det er ikke alle som skal registrere kode. Alle nye førsteårsstudenter på hele gradsstudier (utenom Tresemesterordningen, nettbasert master i ingeniørfag og industri- og næringsmaster) skal registrere seg. Du skal ikke registrere kode dersom du er utvekslingsstudent, enkeltemnestudent eller har søkt opptak via EVU-web på etter- og videreutdanning.

keyboard_backspace Får du ikke til registreringen, må du kontakte seksjon for opptak.

keyboard_backspace Kan du ikke møte til studiestart?

4. Betal semesteravgiften din

Beløp, kontonummer og KID-nr. for semesteravgiften finner du på Studentweb.

Frist for betaling er 1. september for høstsemesteret og 1. februar for vårsemesteret.

For mer informasjon, se semesterregistrering, utdanningsplaner og eksamensoppmelding.

5. Last ned studentbevis-appen og hent studentkort

Les om hvordan du får tak i studentbevis.

Bli kjent med digitale verktøy

Det er viktig at du blir kjent med det digitale læringsmiljøet ved USN og tenker gjennom studieteknikker.

keyboard_backspace Følg veiledningen "Student 1-2-3" så får du en god start!

Ofte stilte spørsmål

Vi har laget en liten oversikt over andre ting det er greit at du vet som student ved Universitetet i Sørøst-Norge.

Alt om studiestart

Alt du trenger å vite om studiestart finner du på usn.no/studiestart.