Michael Weiss

Professor
Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap
Institutt for pedagogikk
Campus Drammen (5611)

Ansvarsområder

  • underviser og veileder i vitenskapsteori og forskningsmetode
  • underviser og veileder i grunnskolelærerutdanningene
  • underviser og veileder i internasjonal lærerutdanning ved Campus Drammen
  • underviser og veileder i verdibasert endringsledelse og PPU for folkehøyskolene

Kompetanse

  • filosofisk praksis
  • dialogmetoder
  • erfaringsbasert læring
  • selvdanning (paideia)
  • praktisk visdom (fronesis)
  • filosofisk mindfulness
  • vitenskapsfilosofi
  • etikk
  • voksenopplæring

CV

Utdanning

  • 2016 – 2018: diplom og sertifikat «voksenlærer» (120 ECTS; hovedfokus: undervisning, trening, gruppeledelse), Østerriksk Akademi for Voksenopplæring
  • 2011 – 2013: videreutdanning «dialogisk og filosofisk praksis» (30 ECTS; hovedfokus: eksistensielle og etiske dialoger), Norsk Selskap for Filosofisk Praksis i samarbeid med Høyskolen i Buskerud
  • 2004 – 2007: doktorgrad i filosofi ved Universitetet i Wien (Dr. phil.; hovedfokus: vitenskapsfilosofi)
  • 1997 – 2004: magistergrad i filosofi ved Universitetet i Wien (Mag. phil.; hovedfokus: filosofi, sosiologi, statsvitenskap)
  • 1991 – 1996: eksamen artium ved videregående skole for kulturmanagement i Steyr

Arbeid

  • 2023 - dd.: Professor i pedagogikk ved Universitetet i Sørøst-Norge
  • 2019 – 2023: Førsteamanuensis i pedagogikk ved Universitetet i Sørøst-Norge
  • 2007 – 2018: Selvstendig filosofisk praktiker med fokus på forskjellige utdanningskontekster
  • 2013 – 2018: Lektor ved Folkehøyskolene  i en lærerutdanning for Sokratisk dialog og filosofisk praksis
  • 2015 – 2018: Leder for trening og videreutdanning ved Trilogos – institutt for personlighetsutvikling i Zürich/Sveits.
  • 2007 – 2015: Høyskolelektor i lærerutdanningen for etikk og praktisk filosofi ved Pedagogisk Høyskole i Nedre Østerrike
  • 2008 – 2012: Høyskolelektor i lærerutdanningen for etikk og praktisk filosofi ved Pedagogisk Høyskole i Øvre Østerrike

 

Publikasjoner i Cristin