Colour Vision & Retinal Imaging Lab

Forskningslaboratoriet er en del av Nasjonalt senter for optikk, syn og øyehelse. Med tverrfaglig tilnærming forsker vi på hvordan øyne og syn utvikler seg og endrer seg med alder. Dette inkluderer både normalvariasjoner og endringer knyttet til nedarvede og aldersrelaterte øyetilstander.

Hva forsker vi på?

Vi kombinerer eksperimentell og klinisk psykofysikk med avbildningsteknikker som gir høy oppløsning av både transversale og aksiale strukturer på øyets netthinne. Vi ser også på genetiske forhold, spesielt genetiske variasjoner som påvirker fotoreseptorene (staver og tapper). Miljø- og biologiske faktorer som er relatert til døgn- og årsvariasjon i dagslyseksponering, fysisk aktivitet og søvnmønster inngår også i noen av våre prosjekter.

Vi har et bredt interessefelt innen både normalt og svekket fargesyn (fargesvakheter, fargeblindheter/akromatops), øyets optikk og utviklingen av øyets optikk og brytningsfeil, funksjonell betydning av normal, nedarvet og aldersrelatert strukturvariasjon i øyets fotoreseptorlag og retinale pigmentepitelcellelag med tanke på hvordan vi ser farger, mønster/detaljer og bevegelse, samt sensitivitet til lys og mørke.

Ved CVRI-labben undersøker vi hvordan øyne og syn utvikler seg med alder

Pågående forskningsprosjekter

Øyets optikk: utvikling av brytningsfeil og akkommodasjon

• Samspillet mellom genetikk og miljøfaktorer i utviklingen av myopi (ungdom og unge voksne i alderen 16–24 år).
  • Beregning av myopiutvikling ved hjelp av tappeopsin-gener, fargesyn og lysforhold (ungdom i alderen 16–19 år).
  • Modellering av øyet ved hjelp av ray tracing (paraxial/wide-field) i ulike aldre basert på swept-source OCT-avbildning og bølgefrontmålinger.
  • Southeast Norway Vision and Visuomotor Study (The SNOW Study)

Myopia - from genes and environment to cellular responses and treatment

keyboard_backspace Nettside for MyoTreat-prosjektet

The retina and visual function in health and disease

Retina og synsfunksjonen: normaltilstand og ved sykdom

• Forstå variasjon i netthinnestruktur ved levende avbildning av retinale fotoreseptorer og retinale pigmentepitelceller og dets påvirkning på synsfunksjonen.
  • Identifisering av nye mål for behandling av øyesykdommer ved levende avbildning av det menneskelige øyet.
  • Automatiske analyser av netthinnebilder for tidlig oppdagelse av øyesykdommer.
  • Sjeldne øyesykdommer: netthinnestruktur og synsfunksjon (aniridi, arvelig netthinnedegenerasjon).

Artificial Intelligence for Diagnosing Retinal Diseases (AI D)

keyboard_backspace Nettside om AI D-prosjektet

MyoTreat

For mer effektive behandling og tidligere diagnose av nærsynthet.

keyboard_backspace Nettside om MyoTreat-prosjektet

Gruppeleder

Seniorforskere

Ph.d.-kandidater