Audhild Lindheim Kennedy skal forsvare avhandlingen sin for graden philosophiae doctor (ph.d.) ved Universitetet i Sørøst-Norge.
Hun har fulgt doktorgradsprogrammet i kulturstudier ved Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap.
Sammendrag
Avhandlingen diskuterer ulike måter å oppfatte og forstå kulturarv fra et grasrot-perspektiv. Dette gjøres ved å utforske hvordan barn og unge på Notodden lærer om den lokale verdensarven, blant annet gjennom Den kulturelle skolesekken.
Utgangspunktet for doktorgradsarbeidet er den lokale læreplanen om verdensarven på Rjukan og Notodden, Verdensarven og barneskolen, fra 2018. Avhandlingen tolker den lokale læreplanen som en læringsressurs. Et viktig perspektiv i denne avhandlingen blir derfor "anthropology of learning", det vil si antropologi i læring og utdanning. Innenfor dette perspektivet ansees skolen for å ha en ledende rolle i barn og unges sosialisering og ser dermed på skolen som en institusjon som påvirker barn og unges identitetsdannelse og tilhørighet til sted.
Avhandlingen beskriver ulike pedagogiske kulturarvsproduksjoner og læringssituasjoner i Den kulturelle skolesekken, i klasserommet og barnehagen. Den søker å belyse ikke bare hvordan barn lærer om lokal kulturarv, men også hvorfor de lærer om lokal industriarv og verdensarv. Kandidaten finner at formidlingsopplegg i Den kulturelle skolesekken skaper et ekstraordinært rom der læring finner sted og undersøker dette i lys av ritualteori.
Avhandlingen avsluttes med en diskusjon om hvorfor barn på Notodden må lære om den lokale industriarven; hvorfor skal barn sosialiseres som arvinger til verdensarven – som verdensarvere? Diskusjonen trekker på Foucaults begrep om governmentality (styringsmentalitet).