Disputas: Audhild Lindheim Kennedy

Audhild Lindheim Kennedy disputerer for doktorgraden i kulturstudier. Avhandlingen undersøker hvorfor og hvordan barn og unge lærer om Rjukan–Notodden industriarv.


10 Oct

Praktisk informasjon

  • Dato: 10 oktober 2024
  • Tid: kl. 10.00 - 15.00
  • Sted: Bø, Rom 6-103A
  • Last ned kalenderfil
  • Program

    Arrangementet kan også følges digitalt. Lenke til Zoom.

    Kl. 10 Prøveforelesning: Heritage site narratives and their contestation in Norway and elsewhere: Critical contemporary perspectives.

    Kl. 12 Disputas: Shaping Minds: An Ethnographic Study of Children Learning about Rjukan–Notodden Industrial Heritage

    Bedømmingskomité

    • Førsteopponent: Professor Christoph Brumann, Max Planck Institute for Social Anthropology, Tyskland.
    • Andreopponent: Professor Gro Ween, Kulturhistorisk museum.
    • Administrator: Heidi Stavrum, Universitetet i Sørøst-Norge.

    Veiledere

Har du spørsmål?

Audhild Lindheim Kennedy skal forsvare avhandlingen sin for graden philosophiae doctor (ph.d.) ved Universitetet i Sørøst-Norge. Audhild Kennedy

Hun har fulgt doktorgradsprogrammet i kulturstudier ved Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap.

Sammendrag

Avhandlingen diskuterer ulike måter å oppfatte og forstå kulturarv fra et grasrot-perspektiv. Dette gjøres ved å utforske hvordan barn og unge på Notodden lærer om den lokale verdensarven, blant annet gjennom Den kulturelle skolesekken. 

Utgangspunktet for doktorgradsarbeidet er den lokale læreplanen om verdensarven på Rjukan og Notodden, Verdensarven og barneskolen, fra 2018. Avhandlingen tolker den lokale læreplanen som en læringsressurs. Et viktig perspektiv i denne avhandlingen blir derfor "anthropology of learning", det vil si antropologi i læring og utdanning. Innenfor dette perspektivet ansees skolen for å ha en ledende rolle i barn og unges sosialisering og ser dermed på skolen som en institusjon som påvirker barn og unges identitetsdannelse og tilhørighet til sted. 

Avhandlingen beskriver ulike pedagogiske kulturarvsproduksjoner og læringssituasjoner i Den kulturelle skolesekken, i klasserommet og barnehagen. Den søker å belyse ikke bare hvordan barn lærer om lokal kulturarv, men også hvorfor de lærer om lokal industriarv og verdensarv. Kandidaten finner at formidlingsopplegg i Den kulturelle skolesekken skaper et ekstraordinært rom der læring finner sted og undersøker dette i lys av ritualteori. 

Avhandlingen avsluttes med en diskusjon om hvorfor barn på Notodden må lære om den lokale industriarven; hvorfor skal barn sosialiseres som arvinger til verdensarven – som verdensarvere? Diskusjonen trekker på Foucaults begrep om governmentality (styringsmentalitet).