Benjamin Rygh skal forsvare avhandlingen sin for graden philosophiae doctor (ph.d.) ved Universitetet i Sørøst-Norge.
Han har fulgt doktorgradsprogrammet humaniora, kultur og utdanningsvitenskap ved Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitskap.
Alle interesserte ønskes velkommen til prøveforelesning og disputas.
Sammendrag
Denne studien handler om fioliner bygd i Norge før 1850 og på hvilken måte og i hvilken grad de ligner på samtidige europeiske fioliner med hensyn til formspråk, konstruksjonsmetoder og materialbruk.
Omrissene til de norske fiolinene i utvalget er i formspråket til Andrea Amati, Nicolo Amati og Giovanni Paolo Maggini. Omrisset på en cello viser inspirasjon fra Joachim Tielke. Hvelvingene er for det meste i formspråket til Jacob Stainer, men noen fioliner er mer eller mindre i formspråket til Gasparo Bertolotti 'da Salò’ fra Brescia. F-hullene har individuelle utforminger, men minner om f-hull av Giovanni Paolo Maggini, Jacob Stainer, Andrea Amati, Nicolo Amati/Antonio Stradivari, Joachim Tielke og Marcin Groblicz. Snekkene viser alle individuelle utforminger, men ligner hovedsakelig på snekker av Jacob Stainer. En fiolin, en bratsj og en cello har snekker i formspråk etter makere fra Brescia.
Ingen fioliner i det norske utvalget er bygget på innvendig byggeform. Alle fiolinene unntatt én er bygget med hals og halskloss i ett stykke. Dette, sammen med at fiolinene som regel har små eller ingen hjørneklosser, tyder på at de er bygget uten bruk av byggeform. Sargen er ikke felt ned i bunnen på noen av fiolinene i utvalget. Bildet er imidlertid ikke helt klart, da de fleste fiolinene også har små koniske plugger gjennom bunnen og inn i halsfot og endekloss. Konstruksjonsmetodene viser sammenheng med europeiske konstruksjonsmetoder, men viser også noen særegne trekk. Det mest spesielle er en konisk plugg som går gjennom halsfoten på innsiden av fiolinen og ned i bunnen. Dette elementet finnes også i eldre hardingfeler.
De norske fiolinene er stort sett bygd med lokale materialer slik de også gjorde i Europa, men på de fiolinene som har originale gripebrett, er hele, eller finéren på toppen, laget av et importert eksotisk treslag.