Disputas: Elin Saga

Elin Saga disputerer for doktorgraden i personorientert helsearbeid. Avhandlingen handler om oppgaveglidning mellom sykepleier og lege i akuttmottak.


24 Jan

Praktisk informasjon

  • Dato: 24 januar 2025
  • Tid: kl. 10.00 - 15.00
  • Sted: Vestfold, Sykehuset i Vestfold, Auditorium C-U1-071
  • Last ned kalenderfil
  • Lenke til digital deltakelse

    Program 

    Kl 10.00. Prøveforelesning: Teoretiske og praktiske modeller for læring, opplæring og oppgavegliding i helsetjenesten.

    Kl 12.00. Disputas: «Task-shifting in the Emergency Department»

    Bedømmingskomité

    • Førsteopponent: Lege og førsteamanuensis Stine Bolme, St. Olavs Hospital HF og Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet
    • Andreopponent:  Professor Ewa-Lena Bratt, Sahlgrenska akademiet, Universitetet i Göteborg, Sverige
    • Administrator: Professor Vibeke Sundling, Universitetet i Sørøst-Norge

    Veiledere

    • Hovedveileder: Professor og rektor Pia Cecilie Bing-Jonsson,  Universitetet i Sørøst-Norge
    • Medveiledere:
      • Spesialist i anestesi og indremedisin Espen Lindholm, Sykehuset i Vestfold og Universitetet i Oslo
      • Professor Kirsti Skovdahl, Høgskolen i Østfold   
      • Førsteamanuensis II og statistiker Ragnhild Sørum-Falk, Universitetet i Sørøst-Norge og Oslo Centre for Biostatistics & Epidemiology (OCBE), Universitetet i Oslo

     

Har du spørsmål?

Elin Saga skal forsvare avhandlingen sin for graden philosophiae doctor (ph.d.) ved Universitetet i Sørøst-Norge. Saga har fulgt doktorgradsprogrammet personorientert helsearbeid ved Fakultet for helse- og sosialvitenskap

Alle interesserte ønskes velkommen til prøveforelesning og disputas.

Sammendrag

Den økende andelen eldre i befolkningen skaper et større behov for helsetjenester, samtidig som det er færre helsepersonell tilgjengelig for å møte disse behovene. Dette gjør det viktig å finne effektive løsninger for å utnytte eksisterende helseressurser bedre.Elin Saga - bilde til disputasomtale

Oppgaveglidning, der sykepleiere tar over oppgaver som tradisjonelt har blitt utført av leger, har blitt sett på som en mulig løsning for å håndtere denne utfordringen.

Denne studien undersøker hvordan oppgaveglidning kan gjennomføres i akuttmottak, med fokus på hoftebruddspasienter som mottar smertelindring via ultralydveiledet nerveblokade ved lysken.

Studien inkluderte sykepleiere som fikk opplæring i å utføre prosedyren, anestesileger som ga standardoppfølging og pasienter som mottok smertelindring.

Resultatene viste at sykepleierne, etter opplæring, hadde tilstrekkelige ferdigheter for å utføre prosedyren, og pasientene opplevde god smertelindring.

Man fant ingen signifikant forskjell i smertelindring mellom sykepleiergruppen og standardoppfølging, men prosedyren ble utført raskere av sykepleierne.

Opplæringen ble gjennomført gjennom et en-dags kurs og praktisk veiledning i klinisk kontekst, og resultatene indikerte at et godt strukturert opplæringsprogram kan gi sykepleierne de nødvendige ferdighetene.

Pasientene som deltok i opplæringen følte seg trygge og godt ivaretatt, men noen uttrykte bekymring over antallet personer involvert i behandlingen.

Intervjuer med leger og ledere fremhevet at oppgaveglidning ikke bare handler om å fordele oppgaver, men også om å fremme en kultur for samarbeid, ansvar og personsentrert omsorg.

Dette viser et behov for videre forskning på hvordan oppgaveglidning kan iverksettes på en helhetlig og effektiv måte i helsevesenet.