Disputas: Kirsten Marie Dalene

Kirsten Marie Dalene ved Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap vil forsvare sin avhandling for graden philosophiae doctor (ph.d.) i programmet pedagogiske ressurser og læreprosesser i barnehage og skole.


01 Apr

Praktisk informasjon

  • Dato: 1 april 2022
  • Tid: Hele dagen
  • Sted: Drammen, auditorium A2503 og på Zoom
  • Last ned kalenderfil

  • Delta på Zoom.

    Program

    Kl. 10.00-10.45 Prøveforelesning: Gjør rede for nasjonal og internasjonal forskning om uddannelse av karriereveiledere og diskuter muligheter og begrensninger ved forskjellige teoretiske og metodiske tilnærminger

    Kl. 12.00-15.00 Disputas

    Prøveforelesning og disputas vil bli gjennomført fysisk hvis Covid-19 smitte situasjonen tillater det, men kan også følges på Zoom (se lenke over).

    Prøveforelesning og disputas vil bli gjennomført på norsk/skandinavisk.

    Les hele avhandlingen her

    Leder av prøveforelesning og disputas:

    • Dekan ved HIU Per-Ludvik Kjendlie, USN

    Bedømmelseskomite:  

    • 1. opponent: Universitetslektor Åsa Sundelin, Stockholms universitet
    • 2. opponent: Professor Ottar Ness, NTNU
    • Administrator: Professor Rie Thomsen, Aarhus universitet/USN

    Veiledere:

    • Førsteamanuensis Roger Kjærgård, USN (hovedveileder)
    • Førsteamanuensis Camilla Fikse, NTNU (biveileder)

    Prøveforelesning og disputas er åpen for alle interesserte.

Tittel på avhandlingen er: 'Meningsskapende karriereveiledning. Karriereveilederes forståelser og erfaringer med Life-design veiledning i norsk kontekst.'

Kirsten Marie DaleneSammendrag

De siste årene har behovet for en «motdiskurs» innenfor karriereveiledningsfeltet i Norge blitt løftet fram - enten som en motsats til politisk og kunnskapsøkonomisk styring av faget, eller som et alternativ til lærings- og kompetanseperspektivet. Flere etterlyser sterkere vektlegging av identitetsutvikling, samhandling og en mer helhetlig tankegang rundt menneskers liv. Denne avhandlingen utforsker nettopp en slik mulig motdiskurs innenfor karriereveiledning, Life-design veiledning (LDV), som er en narrativ og sosialkonstruksjonistisk tilnærming med utspring i yrkespsykologi, basert på Mark Savickas’ karrierekonstruksjonsteori.

I avhandlingens teoretiske linje (artikkel 1) kontekstualiseres LDV i forhold til karriereveiledningsfaget i Norge, i lys av teori og internasjonal forskning, med diskusjon av både potensial og utfordringer ved å ta LDV i bruk. Avhandlingens empiriske linje (artikkel 2 og 3) er basert på et aksjonsforskningsprosjekt, hvor 16 karriereveiledere fra ulike sektorer i Norge deltok og fikk opplæring i LDV, prøvde ut metoden med hverandre og med egne veisøkere, og reflekterte over og diskuterte erfaringer gjennom flerstegs fokusgruppeintervjuer. Sammen med overordnede diskusjoner i kappeteksten, gir avhandlingen som helhet blant annet følgende kunnskapsbidrag:

  • Karriereveiledernes forståelser og erfaringer i norsk kontekst viser at LDV kan bidra til at veisøker finner eget engasjement rundt karriereveien videre, gjennom økt selvinnsikt, meningsskaping og en opplevelse av helhet i livet. LDVs bruk av veisøkers barndomsminner i karriereveiledning synes her å ha stor betydning.
  • LDV synes på bestemte måter å kunne bidra til å fremme tilgang til anstendig arbeid i lys av The psychology of working theory sin forståelse av anstendig arbeid, i betydning av selvbestemmelse og å kunne leve i tråd med egne meningsfulle mål, samt behovet for å bidra til noe utover seg selv.
  • Avhandlingen viser potensialet for en utvidet bruk av «karriereknappene» til det nye nasjonale kvalitetsrammeverket for karriereveiledning; i avhandlingen kalt «meningsskapende karriereknapper».

I tillegg bidrar avhandlingen med diskusjon av både hva karriereveiledning kan være og hva karriereveilederrollen kan innebære, samt rundt hvordan kunnskap om LDV kan oppnås. Gjennom både de konkrete og de overordnede diskusjonene, så bidrar studien til å bringe det psykologiske grunnlaget for karriereveiledningsfaget fram i lyset.