Kristin Bentsen ved USN Handelshøyskolen vil forsvare sin avhandling for graden philosophiae doctor (ph.d.) i programmet markedsføringsledelse ved Universitetet i Sørøst-Norge.
Les avhandlingen: «Three Essays on Market Shaping Dynamics in Digital Local Food Markets».
Om avhandlingen
Forbrukere som overvåker og opptrer som politi overfor hverandre i sosiale medier, anses typisk å kunne gi negative effekter. Bentsens forskningsarbeid viser derimot at forbrukere og produsenter opptrer som «moralpoliti» for å verne om ulike bærekraftsprinsipper.
Overraskende nok fører dette til positive effekter som stimulerer bærekraftig matkonsum og produksjon.
Arbeidet, som er basert på en REKO-markedskontekst, viser blant annet at forbrukere kjøper lokalmat som en del av det å bidra positivt til bærekraftige løsninger og dermed bli mer bærekraftig forbrukere.
Dette medfører at forbrukere og også andre markedsaktører opptrer som «moralpoliti» for å sikre felles verdier og standarder for hva som kan forstås som lokalmat og et godt lokalmatforbruk.
Bentsens forskningsarbeid viser at digitale markeder, spesielt de basert på sosiale media-plattformer, kan stimulere en slik oppførsel.
I motsetning til negative effekter av sosiale medier, som for eksempel umoralsk atferd, viser det seg det at når forbrukere og produsenter opptrer som «moralpoliti» bidrar dette positivt til markedslojalitet og bærekraftig matkonsum.