Disputas: Kristin Bentsen

Kristin Bentsen holder prøveforelesning og disputerer for graden philosophiae doctor (ph.d) 17. desember.


17 Dec

Praktisk informasjon

  • Dato: 17 desember 2021
  • Tid: kl. 10.00 - 15.00
  • Sted: Vestfold, Auditorium Larvik (kun plass til 20 deltakere) og Zoom
  • Last ned kalenderfil
  • Følg lenken for å delta digitalt i Zoom

    Program

    Kl. 10.00-10.45: Prøveforelesning, auditorium Larvik
    Tema for prøveforelesning: «How do you think your findings and theorizations are specific to the Nordic context? How do you think they are transferable to other cultures or market contexts?»

     

    Kl. 12.00-15.00: Disputas, auditorium Larvik
    Tittel på avhandlingen: «Three Essays on Market Shaping Dynamics in Digital Local Food Markets».

    Bedømmelseskomité

    • Førsteopponent: Professor Ingeborg Astrid Kleppe, NHH
    • Andreopponent: Førsteamanuensis Henri Weijo, Aalto Universitet
    • Administrator: Professor Etty Ragnhild Nilsen, Universitetet i Sørøst-Norge

    Veiledere

    • Professor Per Egil Pedersen, USN Handelshøyskolen (hovedveileder)
    • Professor Eileen Fischer, Schulich School of Business, York University (biveileder)

Kristin Bentsen ved USN Handelshøyskolen vil forsvare sin avhandling for graden philosophiae doctor (ph.d.) i programmet markedsføringsledelse ved Universitetet i Sørøst-Norge.

Les avhandlingen:  «Three Essays on Market Shaping Dynamics in Digital Local Food Markets».

Om avhandlingen

Forbrukere som overvåker og opptrer som politi overfor hverandre i sosiale medier, anses typisk å kunne gi negative effekter. Bentsens forskningsarbeid viser derimot at forbrukere og produsenter opptrer som «moralpoliti» for å verne om ulike bærekraftsprinsipper.Kristin Bentsen disputerer ved USN Handelshøyskolen - foto av henne

Overraskende nok fører dette til positive effekter som stimulerer bærekraftig matkonsum og produksjon.

Arbeidet, som er basert på en REKO-markedskontekst, viser blant annet at forbrukere kjøper lokalmat som en del av det å bidra positivt til bærekraftige løsninger og dermed bli mer bærekraftig forbrukere.

Dette medfører at forbrukere og også andre markedsaktører opptrer som «moralpoliti» for å sikre felles verdier og standarder for hva som kan forstås som lokalmat og et godt lokalmatforbruk.

Bentsens forskningsarbeid viser at digitale markeder, spesielt de basert på sosiale media-plattformer, kan stimulere en slik oppførsel.

I motsetning til negative effekter av sosiale medier, som for eksempel umoralsk atferd, viser det seg det at når forbrukere og produsenter opptrer som «moralpoliti» bidrar dette positivt til markedslojalitet og bærekraftig matkonsum.