Disputas: Kristin Støren

Kristin Støren disputerer for doktorgraden i pedagogiske ressurser og læreprosesser i barnehage og skole. Avhandlingen hennes handler om lokalt læreplanarbeid og kvalitetsutvikling i praktikerforskning.


22 Nov

Praktisk informasjon

  • Dato: 22 november 2024
  • Tid: kl. 10.00 - 15.00
  • Sted: Porsgrunn, Auditorium A-271
  • Last ned kalenderfil
  • Delta digitalt (lenke kommer)

    Program 

    Kl. 10.00. Prøveforelesning: (tema kommer)

    Kl. 12.00. Disputas: Utvikling av en didaktisk refleksjonsmodell. Hvordan kan et aksjonsforskningsprosjekt i lokalt læreplanarbeid bidra til dypere læring? (lenke kommer)

    Disputas-leder: instituttleder Jørn Varhaug

    Bedømmingskomité

    • Førsteopponent: Søren Frimann, Aalborg Universitet

    • AndreopponentErlend Dehlin, NTNU

    • Administrator og komité-leder: Trine Ørbæk, USN

    Veiledere

Har du spørsmål?


Kristin Støren skal forsvare avhandlingen sin for graden philosophiae doctor (ph.d.) ved Universitetet i Sørøst-Norge. Hun har fulgt doktorgradsprogrammet i pedagogiske ressurser og læreprosesser i barnehage og skole (PEDRES) ved Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap (HIU).

Kristin Støren. FotoAlle interesserte er velkommen til prøveforelesning og disputas.

  • Delta digitalt (lenke kommer)
  • Les hele avhandlingen: Utvikling av en didaktisk refleksjonsmodell. Hvordan kan et aksjonsforskningsprosjekt i lokalt læreplanarbeid bidra til dypere læring? (lenke kommer)

Sammendrag:

Avhandlingen handler om hvordan skolers profesjonsfellesskap av lærere kan bidra til kvalitetsutvikling og kunnskapsproduksjon gjennom praktikerdrevet aksjonsforskning. Lærere og skoleledere på seks skoler har deltatt i et arbeid med å utvikle en didaktisk refleksjonsmodell. Modellen er utviklet for å støtte lærere i planleggingen av læringsperioder som fremmer dyp, demokratisk og kreativ læring hos elevene. Resultater fra prosjektet viser at systematisk didaktisk refleksjon kan bidra til å forbedre læreres forståelse av læreplanverket og styrke skolers lokale læreplan- og kvalitetsutviklingsarbeid.

Avhandlingen består av fem artikler som til sammen gir et sammensatt og utfyllende bilde av muligheter og dilemmaer i skolers læreplan- og kvalitetsutviklingsarbeid. De første tre artiklene analyserer forutsetninger for dette arbeidet, inkludert styringsdokumenter og læringsteoretiske forutsetninger. Den fjerde artikkelen ser på hvordan praksis endrer seg på skoler som bruker den didaktiske refleksjonsmodellen, mens den femte artikkelen undersøker erfaringer med praktikerdrevet aksjonsforskning.

Avhandlingen bidrar med ny kunnskap om lokalt læreplan- og kvalitetsutviklingsarbeid, og viser hvordan helhetlig planlegging av læringsperioder gjennom refleksjon over sentrale føringer i læreplanverket kan bidra til sammenheng og dybde i elevenes opplæring. Funnene fra prosjektet indikerer at det er behov for tydeligere retningslinjer og en mer systematisk tilnærming til lokalt læreplanarbeid i nasjonale føringer. Det etterlyses overordnede målsetninger og beskrivelser av sammenhenger mellom ulike tilnærminger til læring og en presiseringer av betydningen av en systematisk, analytisk og kunnskapsbasert tilnærming i det lokale læreplan- og kvalitetsutviklingsarbeidet.