Marie Møller-Skau skal forsvare avhandlingen sin for graden philosophiae doctor (ph.d.) ved Universitetet i Sørøst-Norge. Hun har fulgt doktorgradsprogrammet pedagogiske ressurser og læreprosesser i barnehage og skole ved Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap (HIU).
Avhandlingen handler om det fagovergripende temaet estetiske læringsprosesser i grunnskolelærerutdanning og tar for seg hvordan grunnskolelærerstudenter utvikler forståelse for temaet.
Alle interesserte er velkommen til prøveforelesning og disputas.
Sammendrag
Rammeplanen for den norske grunnskolelærerutdanningen viser at alle grunnskolelærerstudenter skal kunne tilrettelegge for estetiske læringsprosesser etter endt utdanning. Ved flere lærerutdanningsinstitusjoner behandles derfor estetiske læringsprosesser som et fagovergripende tema. Dette innebærer at studentene skal lære om og få erfaringer med estetiske læringsprosesser som et overordnet læringssyn. Med dette som bakgrunn, handler denne doktorgradsavhandlingen om grunnskolelærerstudenters møte med estetiske læringsprosesser som et fagovergripende tema. Den overordnede problemstillingen handler om hvordan studentene utvikler sin forståelse for dette temaet.
Formålet med avhandlingen er å utvikle kunnskap som kan bidra til å styrke opplæringen grunnskolelærerstudenter skal ha i estetiske læringsprosesser. I tillegg belyses tematikken som en del av den pedagogiske kompetansen studentene skal utvikle i løpet av utdanningen. Begrepet estetiske læringsprosesser tilnærmes fra et pedagogisk perspektiv, og det fokuseres på læringssituasjoner i utdanningen der det benyttes kunstbasert undervisning. Kunstbasert undervisning forstås som det å bruke kunstneriske uttrykk som pedagogisk metode i ulike fag.
Den overordnede problemstillingen undersøkes gjennom tre delstudier som viser at grunnskolelærerstudenter
1) rekonstruerer sin forståelse av læring når de får erfaringer med estetiske læringsprosesser;
2) oppdager meningsfulle sammenhenger som følge av hvordan emosjonelle og intellektuelle kvaliteter virker sammen i deres erfaringer med estetiske læringsprosesser; og
3) vektlegger elementer som er betydningsfulle for dem, der den praktiske utøvelsen av estetiske læringsprosesser fremstår som et slikt element.
Samlet viser avhandlingen at grunnskolelærerstudenters møte med estetiske læringsprosesser utfordrer og utvider deres forståelse av læring. Samtidig synligjør avhandlingen en rekke utfordringer knyttet til forskningstematikken om estetiske læringsprosesser. Dette gjelder manglende satsning på og helhet i opplæringen i estetiske læringsprosesser, i tillegg til underkommuniserte spenninger i forskningsfeltet.