Disputas: Marte Søve Syverud

Marte Søve Syverud disputerer for doktorgraden i pedagogiske ressurser og læreprosesser i barnehage og skole. Avhandlingen hennes handler om læreres praksiser for gjennomføring av muntlig eksamen og implikasjoner av disse praksisene for validitet.


18 Dec

Praktisk informasjon

  • Dato: 18 desember 2024
  • Tid: kl. 10.00 - 15.00
  • Sted: Porsgrunn, Auditorium A-271
  • Last ned kalenderfil
  • Delta digitalt (Zoom) 

    Program 

    Kl. 10.00. Prøveforelesning: Idéer til et rammeverk for nasjonal, ikke-standardisert vurdering i skolen i Norge

    Kl. 12.00. Disputas: Teachers' practices of non-standardised oral exams and implications for validity 

    Disputas-leder: dekan Per-Ludvik Kjendlie

     

    Bedømmingskomité

    Veiledere

Har du spørsmål?

Marte Søve Syverud skal forsvare avhandlingen sin for graden philosophiae doctor (ph.d.) ved Universitetet i Sørøst-Norge. Hun har fulgt doktorgradsprogrammet i pedagogiske ressurser og læreprosesser i barnehage og skole (PEDRES) ved Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap (HIU).

Marte Søve SyverudAlle interesserte er velkommen til prøveforelesning og disputas.

Sammendrag:

I denne doktorgradsavhandlingen studerer jeg læreres praksiser for gjennomføring av muntlig eksamen i ungdomsskolen og i videregående skole.

Funn fra muntlige eksamener som gjennomføres med to lærere som sensorer (elevens egen lærer som intern sensor og en lærer fra en annen skole som ekstern sensor) viser at muntlig eksamen ikke er standardisert og at det er variasjoner i hvordan eksamen gjennomføres. Det er stor variasjon i tidsbruk, i fordeling av tid mellom elevpresentasjon og fagsamtale, antall spørsmål som blir stilt til ulike elever og i hvor stor del av fagets læreplan som blir berørt i løpet av muntlig eksamen. Variasjonene observeres innen så vel som mellom sensorpar.

I tråd med tidligere forskning i Norge og internasjonalt viser også avhandlingen at intern sensor gjerne tar rollen som advokat for elevene sine, mens ekstern sensor tar rollen som dommer i samtaler hvor sensorene skal komme til enighet om karakter. Samlet viser funnene stor grad av lærerstyring, holistisk vurdering, taus kunnskap og profesjonsforankring.  

Avhandlingen bidrar med nye kunnskaper om læreres praksiser for muntlige eksamener med konsekvenser for hvordan vi kan forstå og vurdere kvalitet i muntlig eksamen. Avhandlingen viser et tydelig behov for diskusjon om hvordan validitet, som er et helt avgjørende kvalitetskriterium i vurderingssammenheng, kan forstås når muntlig eksamen er lærerstyrt.