Disputas: Mathias Brekke Mandelid

Mathias Brekke Mandelid disputerer for doktorgraden i pedagogiske ressurser og læreprosesser. Avhandlingen handler om hvordan fysisk aktiv læring blir konstruert i praksis, politikk og forskning, samt utviklet en fysisk aktiv læring pedagogikk.


09 May

Praktisk informasjon

  • Dato: 9 mai 2025
  • Tid: kl. 10.00 - 15.00
  • Sted: Bø, Auditorium 6-103
  • Last ned kalenderfil
  • Lenke til digital deltakelse (Zoom)

    Program

    Kl. 10.00. Prøveforelesning: Fra «Physically Active Learning» til «Movement Centered Pedagogy»: empirisk og teoretisk grunnlag.

    Kl. 12.00. Disputas: Bevegelsessentrert pedagogikk? Å konseptualisere fysisk aktiv læring i norsk utdanning.

    Disputasen ledes av dekan Per-Ludvik Kjendlie.

    Bedømmingskomité

    • Førsteopponent: Førsteamanuensis Natalie Lander, Institute for Physical Activity and Nutrition, Deakin University
    • Andreopponent: Professor Sølvi Mausethagen, Senter for profesjonsforskning, OsloMet
    • Administrator: Professor Lars Frers, institutt for kultur, religion og samfunnsfag, Universitetet i Sørøst-Norge

    Veiledere

Mathias Brekke Mandelid skal forsvare avhandlingen sin for graden philosophiae doctor (ph.d.) ved Universitetet i Sørøst-Norge.

Mathias Brekke Mandelid

Han har fulgt doktorgradsprogrammet pedagogiske ressurser og læreprosesser ved Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap.

Alle interesserte ønskes velkommen til prøveforelesning og disputas.

Sammendrag

Forskning de siste to tiårene har antydet en økende interesse for å integrere fysisk aktiv læring (FAL) i flere skoler. Likevel eksisterer det begrenset innsikt for hvordan lærere forstår, aktualiserer og benytter FAL. I dette doktorgradsprosjektet har Mathias Brekke Mandelid utforsket hvordan FAL blir konstruert i praksis, politikk og forskning, samt utviklet en fysisk aktiv læring pedagogikk.

Avhandlingen indikerer at FAL ikke er en rigid strategi som kan implementeres direkte inn i læreres pedagogikk uten hensyn til lærernes adaptasjon og refleksjoner. Isteden viser avhandlingen hvordan aktører og instanser fra politikk, forskning og praksis påvirker fremstillingen og aktualiseringen av FAL. For å illustrere kompleksiteten som ligger til bruken av FAL introduserer Mandelid FAL modellen «CAPAbLE», som uthever 12 kjerneelementer som oppfordrer lærere til å benytte sin eksisterende praksis som utgangpunkt for å planlegge, organisere og evaluere FAL som del av sin undervisning.

Tre av de fire artiklene i avhandlingen undersøker lærernes perspektiver på hvordan FAL kan benyttes i praksis. Artikkel 1 identifiserer hvordan læreres pedagogiske verdier påvirker grunnforståelsen for FAL og viser hvilke formål det kan tjene. Artikkel 2 tilbyr en dyptgående etnografisk studie om lærernes bruk av FAL og fremhever viktigheten a kontekst og tilpasningsevne. Artikkel 3 undersøker en praktisk ramme for FAL sammen med lærere og presenterer CAPAbLE modellen. Artikkel 4 analyserer norske utdanningspolitiske dokumenter kritisk og avdekker ulike diskurser som har vært med å muliggjøre FAL i norsk sammenheng.

Hver enkelt artikkel bidrar til en mer nyansert forståelse for FAL i grunnopplæringen, og understreker viktigheten av lærernes handlingsrom, bygge på eksisterende praksis og behovet for en fleksibel og kontekstspesifikk tilnærming. Forstått i sammenheng bidrar artiklene til en fornyet forståelse av FAL som en undervisningsmetode hvor bevegelse kan integreres med formål om å prioritere de bredere utdanningsmålene. Avhandlingen bidrar i sin helhet til å vise et gap mellom intensjoner i teori og praksis og antyder at begrepet «bevegelsessentrert pedagogikk» kan være mer treffende. Avslutningsvis konkluderer Mandelid med at intensjoner fra politikk, forskning og praksis bør kobles tydeligere sammen for å støtte videre integrering.