Disputas: Petra Røise

Petra Røise holder prøveforelesning og disputas for graden philosophiae doctor (ph.d.) ved campus Drammen 28. oktober.


28 Oct

Praktisk informasjon

  • Dato: 28 oktober 2022
  • Tid: kl. 10.00 - 15.00
  • Sted: Drammen, Auditorium: A2503
  • Last ned kalenderfil
  • Delta digitalt (Zoom) 

    Program

    • kl. 10.00 Prøveforelesning: Drøft sentrale utviklingstrekk i norsk karriereveiledning i skolen i historisk kontekst. Hva har endret seg de siste 30-årene? Diskuter mulige forklaringer.
    • kl. 12.00 Disputas: Faget utdanningsvalg: intensjoner og operasjonalisering
    • Disputasleder: visedekan Nils Asle Bergsgard

    Bedømmelseskomité

    Veiledere

Har du spørsmål?

Petra Røise. FotoDoktorand Petra Røise har levert avhandlingen Faget utdanningsvalg: intensjoner og operasjonalisering (openarchive.usn.no) til bedømmelse for graden ph.d. i pedagogiske ressurser og læreprosesser i barnehage og skole, ved fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap ved Universitetet i Sørøst-Norge.

Disputasen blir gjennomført fysisk, men du kan også delta digitalt (Zoom). 

Sammendrag

Faget utdanningsvalg skal bidra til at ungdomsskoleelevene utvikler sin selvinnsikt og identitet, utforsker muligheter for utdanning og arbeid, samt blir kjent med fremtidig arbeidsliv. Petra Røises doktorgradsarbeid viser at, for å oppnå dette, er det behov for å styrke pedagogisk profesjonalitet i faget gjennom å videreutvikle en egen fagdidaktikk.

Gjennom å undersøke læreplan i utdanningsvalg, både i politikkutforming, forskning og praksis, undersøker Røise hvilke didaktiske spenninger som kommer til syne. Hun konkluderer med at intensjonen med faget utdanningsvalg står i en spenning mellom frigjøring og tilpasning. I avhandelinge drøfter hun hvordan faget utdanningsvalg, uten forankring i kritisk pedagogikk, risikerer å ensidig fokusere på eleven som fremtidig bidragsyter til fellesskapet.

Videre kommer det til syne hvordan pedagogisk praksis i faget kan preges av didaktisk irrasjonalitet, der avhandlingen viser at videreutvikling av didaktisk rasjonalitet gjennom deltakerorientert forskning kan styrke pedagogisk profesjonalitet i faget.

Til sist belyser avhandlingen spenninger mellom ulike pedagogiske logikker som anvendes i læring mellom skole og arbeidsliv som kontekster. En videreutvikling av didaktisk teori blir foreslått, der det vektlegges en kritisk, kompleks, kontekstuell og kollektiv tilnærming til undervisning i faget.

Avhandlingen bidrar til å synliggjøre mulige veier å gå videre, utdanningspolitisk og i pedagogisk praksis, for å styrke pedagogisk profesjonalitet i faget.