Disputas: Linda Undrum

Linda Undrum disputerer for doktorgraden i pedagogiske ressurser og læreprosesser i barnehage og skole. Avhandlingen hennes handler om multimodale tekster i sosiale medier, hvordan ungdomsskoleelever vurderer sine digitale fritidstekster og hvordan tekstene kan inngå i undervisning i kritisk literacy.


19 Dec

Praktisk informasjon

  • Dato: 19 desember 2024
  • Tid: kl. 10.00 - 15.00
  • Sted: Drammen, Auditorium A2503
  • Last ned kalenderfil
  • Delta digitalt (Zoom)

    Program 

    Kl. 10.00. Prøveforelesning: Hvordan kan humor og ironi i fritidstekster bli en ressurs i klasserommet?

     

    Kl. 12.00. Disputas: Kritisk literacy, multimodalitet og sosiale medier. En utforsking av multimodale fritidstekster og tekstpraksiser på Instagram, ungdommers vurdering av dem, og hvordan de kan inngå i norskfagets arbeid med kritisk tilnærming til tekst.

    Disputas-leder: instituttleder Jørn Varhaug

    Bedømmingskomité

    Veiledere

Har du spørsmål?

Linda Undrum skal forsvare avhandlingen sin for graden philosophiae doctor (ph.d.) ved Universitetet i Sørøst-Norge. Hun har fulgt doktorgradsprogrammet i pedagogiske ressurser og læreprosesser i barnehage og skole (PEDRES) ved Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap (HIU).

 

Linda Undrum. FotoAlle interesserte er velkommen til prøveforelesning og disputas.

Sammendrag:

I min avhandling har jeg undersøkt hva som kjennetegner noen av tekstene som preger unges hverdag, nemlig tekster i sosiale medier. Jeg har søkt å få innsikt i hvordan ungdomsskoleelever vurderer og reflekterer over sine digitale fritidstekster, samt hvordan disse kan integreres i norskfagets arbeid med kritisk tilnærming til tekst, hvor målet er å styrke elevenes evne til å reflektere kritisk over de ulike tekstene de møter.

Avhandlingen bidrar med ny kunnskap om fritidstekster og ungdommers perspektiver på tekstene og kommunikasjonen i sosiale medier, og viser hvordan denne kunnskapen kan gi muligheter for didaktisk utvikling i skolen. Analysene i studien viser at tekstene unge møter i sosiale medier, ofte kombinerer personlige og kommersielle diskurser på en måte som kan gjøre det utfordrende å identifisere tekstenes hensikter og underliggende interesser. Funn fra studien impliserer at slike sammenblandinger av diskurser er blitt normalisert, noe som fører til at kommunikasjonen kan oppfattes som naturlig og uproblematisk.

Flere av ungdommene som deltar i studien, viser evne til å reflektere kritisk over tekstproduksjonen i sosiale medier. De er blant annet oppmerksomme på digitale medieteknologier og algoritmer, som er et viktig aspekt ved kritisk tekstkompetanse i en virkelighet hvor også i teknologien inneholder ideologisk mening. Samtidig blir måten tekster konstrueres for å påvirke mottagerne på, lite problematisert av ungdommene. Studien avdekker dermed et behov for mer systematisk opplæring i analyse av teksters multimodale meningsinnhold. I avhandlingen presenteres også et undervisningsopplegg som har som mål å styrke elevers kritiske tekstkompetanse. Studien viser hvordan det å la elever lage egne analoge versjoner av Instagram-innlegg kan hjelpe elevene til å oppnå nødvendig avstand til fritidens tekstpraksiser, og dermed være et utgangspunkt for undervisning i kritisk literacy.

Avhandlingen understreker viktigheten av å inkludere digitale fritidstekster i undervisningen, slik at elevene kan utvikle ferdigheter som gjør dem rustet til å møte hverdagens ulike tekster med kritisk distanse og dømmekraft. Disse ferdighetene er sentrale for å kunne navigere trygt i et medielandskap som blir stadig mer komplekst.