Denne lille brikken kan høste alger

Trilobite-brikken. Foto: Trilobite Microsystems AS
Anvendelig brikke. Foto: Trilobite Microsystems AS

På størrelse med en fyrstikkeske kan den rense vann og høste mikroskopiske alger til mat og drivstoff.

Tekst: Jan-Henrik Kulberg

Mikroorganismer er overalt.  De er inne i oss, de er rundt oss og det fullt av dem i naturen.

Noen av dem kan være skadelige, mens andre kan være nyttige.  Siden de er så små, kan det by på utfordringer å samle dem inn, og ikke minst skille dem fra hverandre.

Forsker Birgitte K. Hønsvall ved Høgskolen i Sørøst-Norge har nå funnet en måte å høste bitte små alger på gjennom en bitte liten brikke.

Har brukt ny teknologiBirgitte K. Hønsvall på laben

En viktig oppgave for Hønsvall har vært å videreutvikle Trilobite® mikrofluid-chipen. Chip-navnet til tross, det er ingen elektronikk i den. Brikken er på størrelse med en fyrstikkeske. Inne i den er det ørsmå strukturer som leder mikroorganismene til forskjellige utganger, slik at de blir konsentrert og lettere kan analyseres.

Når man skal rense vann i vanlige filtre, vil partikler ofte hope seg opp. Det skal i teorien ikke skje med denne brikken. Her går nemlig strømmen av væske kontinuerlig forbi strukturene i brikken, i stedet for å stoppe opp.

Kan dyrkes i kloakk

I forsøkene klarte Hønsvall å skille skadelige organismer fra ufarlige organismer.

Hun forteller at den store fordelen med mikroalger er at de vokser så fort. Og at de blant annet kan brukes til brensel, mat og medisiner.

– De vokser faktisk veldig mye raskere enn planter på land, også kan du dyrke dem i så mye rart.  Du trenger for eksempel ikke ferskvann. De trives også i saltvann og avløpsvann, litt avhengig av hva man skal bruke dem til.

En mulighet er altså å bruke vann fra kloakk og avløp til å dyrke alger, som vi kan bruke som drivstoff.

Hønsvall har tidligere jobbet med analyser av vann ved kommunale renseanlegg, og har en master i celle og molekylær-biologi fra NTNU.

Må skille ut riktige alger

Det finnes også andre systemer for å skille ut algene. Utfordringen er ofte å få skilt ut de algene som ikke kobler seg sammen.

– Det er nok spesielt disse algene som brikken kan være nyttig for. Mange brikker kan enkelt settes i system for å få opp flere alger, forteller Hønsvall.

Brikken er funnet opp på høyskolen, og vil bli videre utviklet av Trilobite Microsystems AS.  Selskapet ledes av Eirik B. Egeland, som jobbet med denne teknologien som masterstudent på HSN.

Eirik B. Egeland, Trilobite Microsystems AS. Foto

Hønsvall har tatt sin doktorgrad som nærings-ph.d. ved hans selskap.

De jobber allerede med å bruke brikken til å rense ballastvann fra skip. Andre bruksområder er rensing av sjøvann til drikkevann på cruiseskip, rensing av vann fra bilvaskanlegg og ikke minst rensing av drikkevann i utviklingsland.  Selskapet samarbeider med indiske myndigheter om rensing av grunnvann i tretti tusen lokalsamfunn.

Egeland sier studien har bidratt direkte i utviklingen og formingen av fremtidige forretningsområder.

-Trilobite er i samtaler om utvikling av produkter som sikter mot håndtering av alger til flere bruksområder. Chip’en optimaliseres nå i samarbeid med internasjonale partnere og første produkter på markedet siktes inn mot 2018-19.  Teknologien vår kan brukes til alt fra algeproduksjon, fjerning av lakselus til drikkevannsrensing og medisinske formål, sier Egeland.