Tekst og foto: Jan-Henrik Kulberg
Ness og kollegaene på Handelshøyskolen hadde invitert et stjernelag, med blant annet professorene C. Page Moreau og Koen Pauwels til å evaluere og gi råd til de tre studentene som startet programmet i 2014,
Pauwels er en av flere internasjonale storheter innen markedsføringsfaget, som rådgir studentene underveis.
Han kom hele veien fra Ozyegin University i Istanbul, for å delta på de to evalueringsdagene på campus Ringerike.
Norge i front
- Jeg ser at Norge har noen av de aller beste ph.d.-studentene innen faget vårt, og det er alltid en glede å diskutere med dem, sier Pauwels som også har en 20% stilling ved BI.
Han er i Norge tre ganger hvert år, og ønsker å utvide kontakten med HSN.
Pauwels trekker frem Norge som et av de mest spennende landene å forske i, når det gjelder hvordan bedrifter nå tilnærmer seg kundene via ny teknologi, som for eksempel betalings-apper (DNB og Vipps.)
- Her er Norge helt i front i verden. Det som skjer her nå, vil komme til andre land som USA senere, sier Koen Pauwels.
Vil invitere de beste
Professor Håvard Ness sier det er en bevisst satsing å invitere de beste på feltet til midtveis-evalueringer og workshops.
- Vi ønsker å knytte dem nærmere til fagmiljøet, og ikke minst nærmere til studentene.
Professor Ajay Kohli (Georgia Tech) er en annen internasjonal kapasitet i markesføring som jevnlig gjester HSN på den årlige «Camp Riverside» i Drammen.
Denne workshopen ledes av Kohli og professor Fred Selnes, og er tenkt som et tilbud til ph.d.-studenter i markedsføring fra HSN, BI og NHH.
Håvard Ness sier det er avgjørende at programmet rekrutterer de beste kandidatene. Rekruttering er høyt prioritert, og nivået må være høyt.
- Vi skal publisere i de beste internasjonale tidsskriftene. Vår doktorgrad i marketing management skal være på samme nivå som NHH og BI. De fagansatte her publiserer i de beste internasjonale tidsskriftene allerede, så det er ingen grunn til å senke ambisjonene.
- Hva ser dere etter hos nye studenter?
- Gode karakterer er viktig, å være selvdreven og selvmotivert samt ha en klar ide om temaområde. Teoretisk nysgjerrighet og fleksibilitet er veldig viktig. Å være åpen for de innspillene som kommer gjennom kursporteføljen, og kunne forme prosjektet i tråd med det som skjer i fagfeltet. Det vil ofte kunne skje endringer den første tiden, men når prosjektet så har satt seg, må man være fokusert og selvmotivert.
En viktig milepæl
Professor Fred Selnes var sentral i utformingen av ph.d.-programmet i marketing management. Han sier programmet ikke står noe tilbake for det som tilbys andre steder.
- Nivået her er på topp internasjonalt, og dette er en viktig milepæl. Når vi lykkes med dette første kullet, så vil det skape en interesse blant fremtidige studenter. De foreleserne vi henter inn fra utlandet gir gode tilbakemeldinger på studentene våre, så vi er på god vei til å bygge et godt omdømme for denne utdanningen, sier Selnes.
Han sier det har vært en bevisst strategi å ikke ansette stipendiater som ikke allerede er på det høyeste nivået.
- Vi har hatt mange søkere som vi har måttet si nei til, både av hensyn til programmet og dem selv, fordi vi vil være sikre på at de fullfører på det nivået vi vil at de skal være på, sier Selnes.