Ph.d.-kurs: Helse- og velferdspolitikk, forskning og tjenesteutvikling

Ph.d.-studenter som studerer sammen.
Ph.d.-kurs ved USN

Dette emnet er en del av doktorgradsprogrammet i personorientert helsearbeid. Emnet gir fem studiepoeng.

For ph.d. kandidater ved USN: Opptak til emnet skjer via studentweb

Faglig innhold

Politikk, enten det er lover, nasjonale, regionale, kommunale eller kliniske retningslinjer, er en iboende del av velferd og omsorg for ulike befolkningsgrupper som de syke, de fattige, de arbeidsledige, de sårbare eller bare borgere generelt. Mens politikk spiller en sentral rolle i de fleste anvendte og offentlige sektorforskninger, får den politiske naturen av forskning og dens implikasjoner for politikkutvikling og anvendelse i frontlinjepraksis i helse- og velferdssystemer sjelden kritisk oppmerksomhet. Dette krever at fremtidige forskere vurderer den politiske naturen av anvendt forskning og dens utilsiktede konsekvenser i praksis.

Læringsutbytte

Kunnskap:

  • Har kunnskap om hvordan politikk tradisjonelt studeres fra både realistiske, kritisk realistiske og konstruktivistiske vinkler innen helse- og samfunnsvitenskap.
  • Har kunnskap til å kritisk vurdere effekter og potensielle fallgruver ved helse- og velferdspolitikk.
  • Har inngående kunnskap om politikk og hvordan politikk former dilemmaer og etiske utfordringer i frontlinjen av helse- og velferdstjenester.

Ferdigheter:

  • Kan kontekstualisere eget PhD-prosjekt relatert til helse- og velferdspolitikk og begrunne valget av passende forskningspolitikker som kan undersøkes ved å bruke samfunnsvitenskapelige tilnærminger til studiet av politikk.
  • Kan bruke teori til å kritisk reflektere over og vurdere naturen, konstruksjonen og den potensielle effekten av helse- og velferdspolitikk i helse- og velferdsinnstillinger relatert til PhD-prosjekter og annen forskning.

Generell kompetanse:

  • Kan identifisere, kritisk diskutere og håndtere relevante etiske spørsmål i forskningsstudier i konteksten av politikk i helse- og velferdsorganisasjoner.
  • Kan identifisere og vurdere potensielle måter å håndtere spørsmål knyttet til gyldighet, troverdighet og overførbarhet av forskning i konteksten av politikk i helse- og velferdsorganisasjoner.

Undervisningsdatoer: 16 – 17. oktober og 13 – 14. november

Antall deltagere: 15

Studiepoeng:  5 ECTS

Nivå: ph.d. 

Undervisningssted: Campus Porsgrunn

Undervisningsspråk: Norsk

Opptakskrav: Opptak på et ph.d.-program. 

Arbeidskrav:

PhD-kandidaten må levere et sammendrag av sitt PhD-arbeid (1-2 sider) før de deltar i første blokk av kurset. I første blokk skal kandidaten holde en kort presentasjon av sitt PhD-arbeid og delta i refleksjonsgrupper som diskuterer prosjektet i lys av moderne politisk teori og forskning. Før andre blokk må kandidaten utarbeide et essay til den endelige vurderingen, der de diskuterer et valgt aspekt av kurset i forhold til sitt PhD-arbeid. I andre blokk skal kandidaten presentere sitt utkast til essay og delta i refleksjonsgrupper hvor de mottar og gir fagfellevurdering på sitt arbeid. Kravet til kursarbeid må være fullført før studentene kan levere hjemmeeksamen.

Gruppearbeid og seminarer er obligatoriske. Oppmøte på de planlagte timene forventes. Ved fravær (mer enn én hel dag) kan studentene ikke levere den endelige hjemmeeksamen.

Emneansvarlig: Per Gunnar Disch og Heidi Haukelien