For ph.d. kandidater ved USN: Opptak til emnet skjer via studentweb.
Eksterne søkere utenfor USN kan benytte seg av denne lenken.
Faglig innhold
Dette kurset inkluderer kritiske perspektiver på det teoretiske og empiriske grunnlaget for forståelsen av en rekke begreper knyttet til personen, helse og samfunn, inkludert (1) personens subjektive opplevelser av helse, helseutfordringer og helsetjenester (person), (2) de biologiske, psykologiske, sosiale, materielle og eksistensielle faktorene som bestemmer helse, og (3) de samfunnsmessige forutsetningene for helse og velferd. Dette kurset utforsker forholdet mellom person, helse og samfunn. Det fokuserer på hvordan profesjonell kunnskap og kultur skaper forståelser av helse og velferd, og hvordan disse bidrar til å forme forskning, praksis og tjenester. Hvordan profesjonelle har en betydelig, kritisk funksjon i å realisere rettferdighet og helse innenfor de forholdene som former institusjonene i velferdsstaten og samfunnet vil bli belyst.
Læringsutbytte
Kunnskap:
- Kan kritisk vurdere ulike teorier, standpunkter, debatter og argumenter angående forståelsen av og forholdet mellom person, helse og samfunn.
- Kan kritisk vurdere forutsetninger for helse og velferd.
Ferdigheter:
- Har evne til å kontekstualisere PhD-prosjektet i teorier om person, helse og samfunn.
Generell kompetanse:
- Har en oversikt over teorier og sammenhenger mellom person, helse og samfunn, inkludert forståelse av deres relevans for helse-, sosial- og velferdsforskning.
- Kan diskutere tverrfaglige og tverrvitenskapelige perspektiver i helse-, sosial- og velferdsforskning.