For ph.d. kandidater: Registrer deg i studentweb.
For eksterne søkere: Meld deg på her
Åpent for søking frem til 1.april 2025.
Merk at kurset blir avlyst ved færre enn fem deltakere/søkere til kurset.
Faglig innhold
Perspektiver på personorientering er i utvikling. Det blir i økende grad anerkjent at en personsentrert filosofi er gunstig for å skape mer bærekraftige og inkluderende helse- og velferdssystemer. Videre er brede personsentrerte perspektiver og strategier nødvendig for å veilede utviklingen av politikk og praksis på nasjonalt og internasjonalt nivå. Dette krever utvikling av integrerte personsentrerte læringskulturer på tvers av forskning og praksis.
Læringsutbytte
Kunnskap
- har en bred oversikt over vitenskapsfilosofi, innsikt i sentrale filosofiske, metodologiske og etiske spørsmål innen personsentrert forskning
- kan kritisk vurdere hvordan teorier om personsentrering og gjennomføring av personsentrert forskning er relatert til vitenskapsfilosofi og moderne forskning
- kan identifisere og vurdere utbredte moralske og etiske utfordringer som oppstår ved gjennomføring av tverrfaglig personsentrert forskning
Ferdigheter
- har evne til å plassere ph.d.-prosjektet i teorier om personsentrering
- har evne til å utforske personsentrerte perspektiver på forskningsmetoder
Generell kompetanse:
- kan anvende prinsippene om personsentrering i utformingen av og deltakelse i forskningsprosjekter
- kan anvende kreative relasjoner for å bidra til utvikling av personsentrert forskning og kulturer