For ph.d. kandidater: Registrer deg i studentweb.
For eksterne søkere: Lenke kommer.
Mer info om påmelding kommer.
1 side om relevans for eget prosjekt er påkrevd (sendes sammen med søknad)
Faglig innhold
Samarbeidsbasert forskning er basert på prinsippet om at alle som er berørt av en forskningsprosess skal bli hørt og ha innflytelse på både prosessen og resultatene. Samarbeid i forskning er ofte et krav for finansiering og blir vanligvis begrunnet med at forskning får høyere kvalitet og nytteverdi. Samarbeidsbasert forskning gir alle involverte gode læringsmuligheter og øker sannsynligheten for at forskningen blir tatt i bruk i praksis. Samtidig er det ikke opplagt hva samarbeidsbasert forskning er, og hvilke forutsetninger som må oppfylles for at læring, nytteverdi og høy forskningskvalitet skal bli en realitet. Dette PhD-kurset gir en oversikt over vitenskapelige forståelser av samarbeidsbasert forskning, og gir eksempler på ulike samarbeidsbaserte forskningsdesign og tilnærminger. Nøkkeltemaer i kurset er makt, etikk og forskningskvalitet. Metoder brukt i samarbeidsbasert forskning initierer sosiale praksiser som involverer alle som deltar. Spesielt hvem som samarbeider, om hva, og hvilke ressurser og andre forutsetninger de har, varierer og er betydningsfulle for hvordan samarbeid gjennomføres og forskningskvalitet realiseres. I dette kurset vil helse-, sosial- og velferdskontekster bli spesielt fremhevet.
Læringsutbytte
Kunnskap:
- Har inngående kunnskap om samarbeidsbasert forskningsmetodikk og kan relatere denne metodikken til grunnleggende forståelser i vitenskapsfilosofi.
- Kan vurdere hensiktsmessigheten og anvendelsen av ulike samarbeidsmetoder og prosesser i forsknings- og profesjonelle utviklingsprosjekter.
- Kan bidra til utviklingen av ny kunnskap gjennom samarbeidsbasert forskning innen sitt felt.
Ferdigheter:
- Kan utvikle design for samarbeidsbasert forskning.
- Kan lede komplekse tverrfaglige oppgaver og prosjekter ved bruk av samarbeidsbasert forskningsmetodikk.
- Kan håndtere komplekse faglige spørsmål og utfordre etablert kunnskap og praksis innen samarbeidsbasert forskningsmetodikk.
Generell kompetanse:
- Kan identifisere relevante etiske spørsmål og utføre sin forskning med faglig integritet i samarbeidsbasert forskning.
- Kan gjennomføre samarbeidsbasert forskning og profesjonell utvikling på høyt internasjonalt nivå.
- Kan vurdere behovet for, initiere og drive innovasjon ved bruk av samarbeidsbasert forskningsmetodikk.