Sosialpodden; Hva er en forskergruppe? (trykk på bildet)
I vår region har vi spesifikke utfordringer som gjør at en stor andel ungdom faller utenfor. Ved å generere empirisk kunnskap om barn og unges levevilkår i vår region, mener vi kunnskapsgrunnlaget hos våre regionale samarbeidspartnere vil bli styrket, noe som igjen kan bidra til et bedre offentlig tjenestetilbud nasjonalt.
Forskningsprosjektene anvender både kvantitative og kvalitative metoder. Mange oppdrag og prosjekter foregår som samskapende aktiviteter på tvers av fagtradisjoner og inkluderer ofte studenter som medforskere. Forskergruppen startet opp i 2013 og siden da har vi hatt mer enn 90 master- og bachelor studenter vært tilknyttet våre prosjekter, og for tiden er ni ph.d.-stipendiater tilknyttet gruppa. Vi arrangerer også egne metode- og analysekurs for forskerne, master- og bachelor studenter og praksisfeltet.
Forskningsområder
Forskergruppen er faglig forankret både i barnehage-, skole-, helse-, velferd- og sosialsektoren. De forskningsprosjektene som nå pågår er innenfor temaene:
- Ungdomskultur
- Marginalisering, sosial klasse og sosial ulikhet hos barn og unge
- Relasjoner i oppveksten
- Undervisning, tilpasset opplæring og spesialundervisning
- Skoleavbrudd
- Barnevern
- Minoriteter og det flerkulturelle oppvekstmiljøet
- Kosthold, fysisk aktivitet og psykisk helse
- Lokalmiljø og fritidstradisjoner
- Vernepleie
Våre pågående forsknings- og utviklingsprosjekter
COSI.ed (2021-2024) will uspcale the proven good practice from the Erasmus+ project; Marginalisation and Co-created Education (MaCE) in five different countries and educational contexts representing Southern (Portugal and Spain), Eastern (Poland) and Northern Europe (Norway and Denmark).
The model builds on the understanding that educational staff and the students co-create as part of a community of practice. Here the experts (educators) and the beginner (students) work side by side, learning together and developing knowledge and competence. By using the embedded methodology, the Indirect Approach (IA) and Equality Literacy (EQL), the co-creating entails communication giving voice to vulnerable students to understand their story (IA), and through this- identifying aspect of the young disadvantaged students’ situation that hinder their further learning (EQL). The young people learn about themselves, how to excel, the educational staff develop skills and understanding to socially include the young people. The initial hypothesis is that co-created education and training in which disadvantaged learners take part, educational staff, stakeholders and policymakers will contribute to educational and social inclusion of those groups who are usually marginalized.
The expectation is that the upscaling of the COSI.ed model to policy level will empower groups of disadvantaged young people all over Europe, radically increasing their educational success and completion rate and give European educational staff the knowledge and skills to social include vulnerable young people of all ages. Project Manager; Mette Bunting (IPED)
COSI.ed(2021-2024) er et Erasmus+ KA3 (Support for Policy Reform - Social Inclusion) prosjekt som bygger på MaCE prosjektet, med samarbeidspartnere fra Norge (USN), Spania, Polen, Portugal, Danmark (VIA), samt regionale partnere.
Prosjektet er finanisert gjennom Erasmus + KA3 midler. Prosjektleder; Mette Bunting (IPED)
Noen ungdommer fullfører videregående opplæring, mens andre med tilsynelatende like forutsetninger opplever avbrudd. Hvorfor er det slik? Dette forskningsprosjektet følger 74 unge i Telemark både i og utenfor videregående opplæring, gjennom tjue år, fra 2013-2033. UngSA er et longitudinelt forskningsprosjekt over 20 år, i samarbeid med Fylkeskommunen, Fylkesmannen og NAV i Telemark og Østfold.
Forskningsprosjektets formål er å undersøke og belyse prosesser som er knyttet til skolegjennomføring og utdanningsavbrudd blant unge i Telemark. Fokus er rettet mot unges fortellinger om hverdagsliv, sosiale relasjoner og samfunnsstrukturelle forhold som ses opp mot regionale utfordringer. Ved å se på de unges fortellinger får vi et verdifullt innblikk i, og kunnskap om deres relasjoner og gjøremål. Dermed får vi tilgang til en annerledes historie om samfunnsutviklingen i en lokal kontekst. Kunnskapen som utvikles i prosjektet vil være et bidrag til endring i offentlig sektor. Formålet er å bedre barn og unges oppvekstsvilkår, og deres deltakelse på ulike arenaer som barnehage, skole, fritid og i velferdssystemet som en helhet. Prosjektet står midt i diskusjonen om hvordan kultur skapes i et samfunn i endring.
UngSA har i tre år mottatt støtte av Arbeids- og velferdsdirektoratet, og finansieres nå av Universitetet i Sørøst-Norge. Prosjektleder: Geir H. Moshuus (IKRS)
UngDATA er et regionalt basert paraplyprosjekt som består av enkeltstudier og sammenligninger av lokalsamfunn rundt forskning på barn og ungdom.
Alle data fra ungdataundersøkelsene samles i en nasjonal database som benyttes som datagrunnlag for forskning på barn og ungdom i Norge. Ungdata benyttes som datagrunnlag for forskning av forskere på NOVA og av en rekke ulike forsknings- og kompetansemiljøer (deriblant KoRusene). Materialet er brukt til forskning på mange forskjellige tematikker, for eksempel livskvalitet og psykisk helse, fritidsbruk og fritidsklubber, sosial ulikhet, rusmiddelbruk, vold og utsatthet.
Det er ungdatasenteret som koordinerer og organiserer alle NOVAs ungdataaktiviteter: Forskning og formidling, faglig utvikling og koordinering av ungdataundersøkelsene, samt undervisning. USN har tilgang til datamaterialet med Korus Sørøst. Prosjektleder: Elisabeth Gulløy (IHSV)
The project’s (SoWGloW) (2021-2025) main goal is to prepare social work students to contribute with innovative and sustainable solutions to challenges relevant at a global level, concretely policymaking and advocacy to cater for citizens’ needs; mental health resources and challenges; social innovation and entrepreneurship for work inclusion. The partners are California State University, Dominguez Hills (US), Kirkens Bymisjon Porsgrunn, Porsgrunn kommune. There are five main project activities and associated expected results:
1) Strengthen the collaboration between USN and CSUDH by engaging in student and faculty exchange throughout and beyond the project period.
2) Jointly, with extensive student participation, design, develop and implement a
15 ECTS course, comprised of four English-language 3,75 ECTS modules to incoming students at USN and to students participating online.
3) Include students from other partner institutions in student exchange and collaborative online international learning (COIL), for instance within the Erasmus
network SocNet98 including 18 partner universities.
4) Develop a portfolio of sustainable digital learning resources disseminated open access and integrated in BA-programs at USN (“Barnevern”; “Vernepleie”)
and CSUDH (“Human services”).
5) Document and disseminate project resources and outcomes to other universities, to social work practitioners internationally, and to academia.
Prosjektet er finansiert av DIKU - Prosjektkode: UTF-2020/10032. Prosjektleder: Steinar Vikholt
En langtidsstudie (2021-2039) av gutter og jenter i Vestfold og Telemark fra barndom til voksen alder (Ungdata+) for å øke forskningsbasert kunnskap om determinanter for livskvalitet i ungdoms- og tidlig-voksen-livet. Prosjektet er knyttet opp mot UngDATA undersøkelsen. Prosjektleder; Elisabeth Gulløy (HS) og NOVA/OsloMet
Kompetanseløft i spesialpedagogikk (Stortingsmelding 6, Tett på) skal over en tiårsperiode løfte den spesialpedagogiske kompetansen slik at et godt pedagogisk tilbud kommer raskere og tettere på barn og unge (Regjeringen 2019-2020). PraksIS prosjektet ønsker å finne ut av hvordan spesialpedagogikk fungerer i hverdagen i regionen. Ved å utforske hvordan praksismetodene i spesialpedagogikk fra - laget rundt - de som daglig jobber med spesialpedagogisk arbeid i oppveksten til barn og unge foregår i hverdagen. Prosjektet inneholder intervjuer og erfaringsskriv med utfyllende casebeskrivelser fra informanter (laget rundt) i hele Sørøst Norge. Prosjekter søker å belyse hvordan regionens praksis fungerer i ulike spesialpedagogiske temaer.
Prosjektet er det første året finansiert året av Universitetet i Sørøst-Norge - med midler fra USN Profesjon 2022. Prosjektet går over fem år (2021-2026) og har et nært samarbeid med kommunene i Vest-Telemark og Vestfold og Telemark fylkeskommune. Prosjektleder; Kathrine Bordevich (HIU)
Prosjektet går fra 2013- 2022 og er et delprosjekt under Telemarksstudien (hovedprosjektet), en longitudinell, kvantitativ studie som kartlegger Telemarkinger mellom 16 og 50 år (randomisert og representativt utvalg) og følger dem opp i 20 år. Les mer her Prosjektleder: Inger Margaret Oellingrath (ISH)
Styrking av barneverntjenestens ansvar for ungdom over 18 år gjennom samarbeid mellom praksisfelt og universitet. Formålet er å forske på problemstillinger knyttet til hvorfor så få ungdommer mottar ettervernstiltak, lokal variasjon i ettervernstiltak og hvordan barnevernet kan utvikle dette tilbudet slik at det er bedre tilpasset målgruppen. Prosjektleder; Kjetil Eide (IHSV)
This project from 2020-2023 aims to support exchange for Bachelor and Master students between the partners, USN and UiA, Norway, and California State University Dominguez Hills, USA both for internships and field work/surveys combined with courses. The project will also facilitate faculty exchange for teaching, researchcollaboration and dissemination of research through academic publications. Finansiert av DIKU . Prosjektleder: Steinar Vikholt (IHSV)
Ønsker å studere i hvilken grad kostholds- måltids- og fysisk aktivitetsmønstre er relatert til kroppsmasseindeks generelt og til overvekt spesielt hos barn på 4. trinn i grunnskolen, og sammenhenger mellom kosthold, fysisk aktivitet og psykisk helse hos barna fra 2005-2021. Barna følges opp i 7. og 10. trinn. Les mer her Prosjektleder: Inger Margaret Oellingrath (ISH)
Et utviklingsprosjekt mellom USN og Telemark og Vestfold fylkeskommune fra 2020-2022. Les mer her Prosjektleder; Eva Augestød Wikstøl (IPED)
Forskning viser at lærerstudenter, nyutdannede og erfarne lærere har ikke tilstrekkelig kompetanse i skole-hjem-samarbeid, dette ønskes belyst gjennom intervjuer med nyutdannede lærere (2020-2022). Prosjektleder; Klaudia Pietran (IPED)
Samarbeidsprosjekt mellom USN og Porsgrunn videregående skole (PVS) med utgangspunkt i universitetsskoleavtalen rundt begrepet «Livsmestring», for å utvikle praksisstudier knyttet til bachelorutdanningene i barnevern og vernepleie. Prosjektperioden er fra 2021-2022. Prosjektleder; Sabine Gehring (IHSV)
Prosjektet (2021-2022) ønsker å styrke og videreutvikle samarbeidet mellom det lokale og regionale arbeidet som gjøres på flere offentlige hold og forskningsarbeidet rundt det longitudinelle UngSA prosjektet. Prosjektleder; Geir Moshuus (HIU)
Prosjektet perioden 2020-2021. Prosjektleder; Vibeke Krane (IHSV)
1) gjøre internasjonale perspektiver og utveksling til en integrert del av undervisningsopplegget for alle studentene i studieprogrammene
2) øke studentenes læringsutbytte gjennom samarbeid om undervisning og utvikling av digitale læringsressurser i et etablert nettverk med 18 europeiske universiteter og læresteder
3) styrke kulturen for mobilitet og øke antallet studenter (30 prosent i 2025, 50 prosent i 2030) og ansatte (50 prosent i 2025) som deltar i utveksling, gjennom å videreutvikle eksisterende samarbeid og inngå bilaterale avtaler om «utvekslingspakker». Partnere er IPED (USN) og (UIA) - institutt for psykososial helse. Finansiering fra DIKU - Prosjektkode: MOBILITET-2021/10027. Prosjektleder: Steinar Vikholt (IHSV)
Våre stipendiater og deres Ph.d. -prosjekter
Data innhentets fra Cosi-ed. Stipendiat Sidse Hølvig Mikkelsen (IPED, Kultur)
Data innhentes fra UngSA. Stipendiat Trine Skjævestad Ask (IPED, Kultur)
Prosjektet er et aksjonsprosjekt lokalisert i Porsgrunn kommune hvor målet er å utvikle en modell for planlegging av dybdelæring. Modellen skal ha allmenn nytte for grunnutdanningen. Offentlig Ph.d. Kristin Støren (Porsgrunn kommune, PEDRES)
Prosjektet studerer hvordan ungdom i sårbare posisjoners erfarer sosiale prosesser i skolesamfunnet. Data innhentes fra UngSA og MaCE. Stipendiat Kathrine Bordevich (IPED, kultur)
Et NordForsk fra 2015 - 2019 utviklet fra nettverket; Research Cooperation on Unaccompanied Refugee Minors og fra søster nettverket; Nordic Network for Research on Refugee Children. Data innhentes fra CAGE. Stipendiat Ryan Tamayo Europa (IHSV, Helse)
Offentlig ph.d. Data innhentes fra grunnleggende ferdigheter. Offentlig Ph.d. Mona. K. Berg-Jensen (Telemark fylkeskommune, PEDRES)
Data innhentes fra UngSA. Stipendiat Mari Bastøe Bergåker (IPED, kultur)
Prosjektet studerer forholdet mellom ungdoms fritid og deres opplevelser av tilhørighet, stedstilknytning og trivsel. Data innhentes fra de kommunale Ungdata-undersøkelsene. Stipendiat Elisabeth Gulløy (IHSV, Helse)
Nylig avsluttede forsknings- og utviklingsprosjekter
Publikasjoner
Publikasjoner registrert i Cristin (under oppdateringer, kun påbegynt).