Tjenesteinnovasjon for personorienterte helsetjenester skjer best organisert som en samskapende prosess. Samskapingsprosesser involverer både ansatte, brukere og tjenestens eksterne aktører, som teknologileverandører, frivillige organisasjoner og andre interessenter. Til sammen blir dette en kompleks hverdag for ansatte i tjenesten, hvor endringslederen spiller en viktig rolle. Samspillet og de tverrfaglige arenaene er fokus i vår forskning.
Sentrale spørsmål både i senterets forskning og i senterets samarbeid med kommuner, helseforetak, næringsliv, frivillige organisasjoner og andre aktører:
- Hva skal til for å lykkes med innovasjon på spesifikke områder?
- Hvordan legge en god strategi for endringsledelse?
- Hvordan skape samspill mellom helse og teknologi, og kultur for læring på tvers av roller og profesjoner?
- Hva kan vi lære av motstand mot teknologi og digitalisering, og hvordan møte slik motstand?
- Hvordan designe og gjennomføre samskapingsprosesser?
Ønsker du å drøfte spørsmål knyttet til innovasjon, endringsledelse og samskaping i din egen organisasjon, kontakt en av våre eksperter senterleder Janne Dugstad eller Etty Nilsen.