Forskningsfelt
I klasseromforskning vil forskeren observere, undersøke og analysere det som foregår i undervisning og læring i klasserommet og diskutere begrepene kvalitet og kreativitet. Forskergruppa orienterer seg mot:
- kvalitet og kreativitet i undervisning og læringsformer og forske på læringsressurser og læreprosesser som kan bidra til sammenheng mellom utdanningsvitenskap, didaktikk og praktisk lærerarbeid.
- teoretiske perspektiver på gode undervisningsformer og kvalitetsbegrep
- hva som hemmer, fremmer og videreutvikler kvalitetskultur i skole og utdanning
- strategiske valg av undervisnings- og vurderingsformer
- interaksjon mellom lærer og elev og elev–elev, lærer- og elevroller
Forskere og nettverk
Forskergruppa består av forskere og undervisere fra flere fagfelt på USN, knyttet til ulike undervisningsprogram – fra masterstudier til grunnutdanninger. Vi samarbeider med andre forskergrupper og institusjoner om enkeltpublikasjoner. Gruppa ledes av Jannike Ohrem Bakke og Fride Lindstøl.
Aktivitet og planer
Det overordnede målet er – gjennom klasseromforskning – å rette søkelys på hva som kjennetegner kvalitet og kreativitet i undervisning.
Forskergruppas mål er for det første å arbeide med vitenskapelige publikasjoner, der målgruppa er studenter, lærere, lærerutdannere og forskere.
Fra høsten 2018 arbeider forskergruppen med tre områder:
1. Undervisningskvalitet i grunnskolen
- Empatisk lesing (Bueie, Bakke, Lindstøl, Moe)
- Matematikkdidaktikk (Kverndokken, Karlsen, Klaveness, Lindstøl Fauskanger)
- Engelsk didaktikk (Kverndokken, Burner, Carlsen)
2. Undervisningskvalitet i lærerutdanning
- Forskningsprogrammet «Det er lærer du skal bli ...» (Bakke, Karlsen, Klaveness, Lindstøl, Bueie & Moe (i samarbeid med Madsen, Bjerkholt, Olsen, Ørbeck & Kindeberg)
3. Undervisningens dramaturgi og dramaturgiske analyser av undervisning
- Dramaturgiske analyser – vitenskapsteoretisk tilnærming (Bakke & Lindstøl)
- Dramaturgiske modeller og begrep i undervisningskontekster (Lindstøl & Bakke).