Parallel session 1c, Thursday 31 March, 16.15 - 17.00, held in Norwegian

Yvonne Sørensen and Kristin Bjørndal
Title: Etablering og vedlikehold av et godt psykososialt læringsmiljø gjennom modellering og studentaktiv tilnærming i faget pedagogikk og elevkunnskap

Abstract: Dette FoU-prosjektet handler om hvordan faget pedagogikk og elevkunnskap (PEL) i grunnskolelærerutdanningen, gjennom modellering og studentaktiv tilnærming, kan etablere og vedlikeholde et godt læringsmiljø blant førsteårsstudenter og samtidig sikre at studentene får utviklet den kompetansen som en lærer må ha for å skape et trygt psykososialt skolemiljø for fremtidige elever.

PEL er ikke et undervisningsfag i skolen. Faget kan av den grunn i enkelte sammenhenger erfares som veldig abstrakt, lite overførbart og til dels irrelevant for lærerstudenter. PEL har i tillegg en særlig rolle i lærerstudenters profesjonelle utvikling. Det er dermed viktig at PEL-faget blir tilrettelagt på en slik måte, at faget fremmer både den profesjonelle utviklingen og den profesjonelle kompetansen til studentene.
Prosjektet har, gjennom et langsgående didaktisk opplegg bestående av ulike sosiale aktiviteter, to målsetninger: 1) å etablere og vedlikeholde et godt psykososialt læringsmiljø blant førsteårsstudenter gjennom en studentaktiv tilnærming og 2) modellere hvordan studentene kan etablere og vedlikeholde et godt psykososialt læringsmiljø for fremtidige elever i henhold LK20.

Utvalget i prosjektet består av 65 førsteårsstudenter. Empiri er samlet inn ved hjelp av en anonym kvalitativ spørreundersøkelse og 15 dybdeintervjuer, og analysert ved hjelp av refleksiv tematisk analyse. Foreløpige resultater viser at tilrettelegging av sosiale aktiviteter i regi av PEL bidrar til et godt psykososialt læringsmiljø blant studentene på ulikt vis. Andre resultater tyder på at studentene ser at erfaringer med sosiale aktiviteter i regi av PEL har en overføringsverdi og er relevante for studentenes arbeid med å etablere og vedlikeholde et godt psykososialt læringsmiljø for fremtidige elever.

 

Tor-Egil Nilsen
Title: Bedre digital feedback i praksisveiledning

Abstract: Forskning på praksis i lærerutdanning har i senere år vist hvor viktig kvaliteten på feedback er for lærerstudenters læringsutbytte. Feedbacken viser seg imidlertid å være av variabel kvalitet. Tilgjengelig digital teknologi åpner i dag for å kunne støtte ulike former for feedback. Et eksempel er bruk av programvaren MOSO (Mentoring and observation software), der multimodal digital feedback (tekst, bilder og videoopptak) på undervisningsplaner og observert undervisning er kombinert med tradisjonell veiledning ansikt til ansikt.

Selv om utprøvinger har vist at potensialet slik teknologi kan ha for å styrke kvaliteten på feedbacken kan være stort, er det fortsatt slik at kvaliteten avhenger av veilederen. I et aksjonsforskningsprosjekt ved UiT («Bedre digital feedback i praksisveiledning» 2021-2022) rettes fokus mot å utvikle kvaliteten ved feedback - når MOSO brukes. I prosjektet deltar 4 praksisveiledere sammen med to forskere. Etter hver praksisperiode møtes gruppen for å diskutere utvikling av feedback-kvaliteter, med utgangspunkt i egner erfaringer og med forskningsinnspill. Deltakerne vurderer blant annet eksempler på egne digitale «feeder» fra MOSO (feedback i form av tekst, bilder og video), som diskuteres i gruppen. Studenter vil også delta i diskusjon med gruppene. Målet er å utvikle feedbackkvaliteten over tid og å bidra til kvalitetsheving av praksisveiledningen til studentene som igjen kan påvirke kvaliteten på fremtidenes lærere.

Datamaterialet er lydopptak og transkripsjoner fra 3-4 workshops, og eksempler på feedback-«feeds». Prosjektet er pågående og i presentasjonen formidles foreløpige inntrykk fra prosjektet.

 

Vibeke Øye
Title: Å undersøke ungdomsskolelæreres implementeringsprosesser av leseferdigheter i fag med et neksusanalytisk design

Abstract: Internasjonale og nasjonale skolesatsinger legger i økende grad vekt på lesing som et verktøy for elever i skolen for at de skal mestre samfunnsoppgaver de møter i det 21. århundre (OECD, 2019). Samtidig forlater 20 % av Norske 15-åringer grunnskolen med kritiske leseferdigheter (Frønes et al., 2020; OECD, 2019). Samfunnsutfordringen antyder en kløft mellom våre økende ambisjoner om utdanningssystemene og hvordan man støtter læreres læring i å undervise i lesing på tvers av fag.

Presentasjonen bygger på et pågående doktorgradsarbeid om ungdomsskolelæreres implementeringsprosesser av leseferdigheter, fra politikkutforming til undervisningspraksis. Målet er å utvikle implementeringskunnskap som kan bidra til robuste kompetanser til lærere når de skal inkludere lesing i fagundervisningen. I dette paperet vektlegger jeg hvordan neksusanalysen bidrar til å spore ikke bare enkelthendelser, men diskurser på mikro, meso og makronivå. Analysen tillater å finne sammenhenger mellom læreres erfaringer, samfunnsdiskurser og politiske leseideologier når ny leseopplæringskultur etableres. Dette danner et bilde på hvilke utfordringer, behov og støtte lærere trenger i etableringen.

Studien har et neksusanalytisk rammeverk som er supplert med lese-, lærings- og edesign/metodendringsteori. Det diskursetnografiske designet er et metodologisk og et teoretisk rammeverk. Neksusanalysen bygger på sosial antropologi, interaksjonistisk sosiolingvistikk og kritisk diskursanalyse som gir mulighet for å studere komplekse prosesser (Scollon & Scollon, 2004), som f.eks. skoleutvikling. Gjennom læreres sosiale handlingene og lesediskurser, undersøker jeg hva som bringer læreren til den undervisningspraksisen de har i dag. I studien er det brukt ulike typer intervju samt observasjoner.

For å bygge robuste lærerkompetanser, bør arbeid med leseferdigheter settes i system, også i lærerutdanningene. Arbeidet må gjøres i alle fag, men være fagspesifikt. Arbeidet må forekomme iterativt over flere år.

Frønes, T. S., Jensen, F., Kjærnsli, M., Roe, A., Weyergang, C., Magnusson, C. G., Ryen, J. A., Björnsson, J. K., Pettersen, A. & Bakken, J. (2020). Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA. Universitetsforlaget.
OECD. (2019). PISA 2018 Assessment and Analytical Framework. https://doi.org/doi:https://doi.org/10.1787/b25efab8-en
Scollon, R. & Scollon, S. W. (2004). Nexus analysis: Discourse and the emerging internet. Routledge.