Parallel session 2b, Friday 1 April, 11.15 - 12.00, held in Norwegian

Siv Anita Bjørkli Eriksen og Johan Grell
Title: Sammenheng mellom arbeid med skjønnlitteratur og arbeid med læreplanens tverrfaglige tema demokrati og medborgerskap

Abstract: Arbeid med læreplanens tverrfaglige tema demokrati og medborgerskap kan kobles opp mot noe av det som er kjernen i norskfaget, nemlig å arbeide med skjønnlitteratur. Skjønnlitteratur har potensial for å styrke og trene leserens evne til empati. Læreplanen peker på at lesing av skjønnlitteratur gir elevene innblikk i andre menneskers livssituasjon og utfordringer. Dette kan bidra til at de utvikler forståelse, toleranse og respekt for andre menneskers synspunkter og perspektiver, og det kan legge grunnlag for konstruktiv samhandling (Kunnskapsdepartementet, 2019). Evne til empati, til å oppleve og forstå hva andre føler, spiller en viktig rolle i mellommenneskelig samhandling og er derfor sentralt for at vi mennesker skal kunne leve godt sammen i et demokratisk samfunn.

Vi har fulgt elevene i 4. klasse på Baksalen skole i Hammerfest når de arbeidet utforskende med bildeboka Bukkene Bruse på badeland av Bjørn Rørvik. Observasjoner gjort i undervisningen og analyse av skriftlige elevtekster danner grunnlag for å knytte elevenes refleksjoner i møte med trollet i boka opp mot faglitteratur om hvordan møter med skjønnlitteratur kan være med på å utvikle elevers empati (Nussbaum, 1995; Skarðhamar, 2005; Andersen, 2011; Stokke, 2022).
Jeg har også fulgt en gruppe lærerstudenters arbeid med å tolke litterære karakterer i bildebøker som er aktuelle for litteraturarbeid på småtrinnet i skolen. Ut fra observasjoner i undervisningsøkter og analyse av digitale studenttekster vil jeg si noe om hvordan arbeidet med bildebøkene kan forberede studentene til å drive litteraturundervisning i tråd med læreplanens tverrfaglige tema demokrati og medborgerskap.

Andrea Hofman, Anne-Line Bjerknes og Åsmund Aamaas
Title: Hva fremmer og hemmer tverrfaglig samarbeid og undervisning i lærerutdanningen?

Abstract: I Kunnskapsløftet 2020 (LK20) er det både i overordnet del og i fagenes læreplaner innført tre tverrfaglige temaer (Folkehelse og livsmestring, Demokrati og medborgerskap og Bærekraftig utvikling). For å forberede kommende lærere i grunnskolen til samarbeid i skolen om å undervise innenfor disse temaene, må det også legges til rette for at lærerstudenter tilegner seg relevant profesjonsfaglig kompetanse i deres utdanning. Ved USN sine fire campuser har ledelsen bestemt hvilke tverrfaglige temaer og når disse skal behandles i utdanningsprogrammene. Gjennom prosjektet BRIDGES har vi fulgt den tverrfaglige undervisningen ved to av campusene, innenfor de tverrfaglige temaene psykososialt læringsmiljø og bærekraftig utvikling, samt gjort individuelle intervjuer med flere av faglærerne. I den tematiske analysen av disse intervjuene har vi sett på hvordan faglærere forstår tverrfaglighet og hva som hemmer og fremmer tverrfaglig undervisning i lærerutdanningen ved USN. I denne presentasjonen ser vi på foreløpige resultater.

Anne-Line Bjerknes                                                                                                    Title: Hvordan måler man kvalitet av tverrfaglig undervisning?

Abstract: I BRIDGES institusjonene (UiT, HINN og USN) er det satt i gang tiltak/intervensjoner for å undervise tverrfaglig til lærerstudenter. Lærerutdannere skal samarbeide om tverrfaglig undervisning innenfor ett eller flere av de tverrfaglige teamene i Kunnskapsløftet 2020. Dette utføres imidlertid ulikt ved de ulike lærerutdanningene. Hva kjennetegner tiltak/intervensjoner som går bra? Hvordan kan vi finne ut av hvilke tiltak/intervensjoner som fungerer bra? Gjennom intervjuer av lærerutdannere ser vi på hva som fremmer og hemmer tverrfaglig undervisning gjennom tematisk analyse. Dette forteller oss imidlertid ikke alt om hvilke variabler i tiltakene/intervensjonene som er avgjørende for at tiltakene/intervensjonene utføres bra eller ikke. Hvordan kan vi finne hvilke variabler som ser ut til være viktigst for at tverrfaglige tiltak/intervensjoner skal kunne gjennomføres med suksess, og hvordan kan vi gjøre dette på tvers av lærerutdanningene?  I denne presentasjonen vil jeg presentere og diskutere hvordan vi kan innhente kvantitativ empiri på dette med hjelp statistiske metoder.