Parallel session 2b, Thursday 31 March, 17.15 - 18.00, held in Norwegian

Bente Knippa Vestad and Jill Tove Buseth
Title: Perspektiver på partnerskap om tverrfaglig arbeid

Abstract: På høgskolen i Innlandet er det igangsatt intervensjon for å styrke samarbeid mellom lærerutdanning og praksisskoler om tverrfaglig arbeid. Emnebeskrivelsen for praksis vår 2. studieår er endret. Her er det skrevet inn tverrfaglig arbeid som innholdspunkt, og tema for profesjonsseminaret er «tilpasset opplæring i tverrfaglig arbeid». I tillegg er det gjort tilpasninger på praksisforberedende dag for å møte temaendring. Studentene har høst 2. studieår arbeidet med å utvikle flerfaglige, tverrfaglige og transfaglige undervisningsopplegg, det er også informert om på førpraksismøter med praksislærere. Tverrfaglig arbeid er revidert i INN-trappa, progresjonstrappen for å sikre helhetlig kvalitet. Det har vært arrangert et tverrfaglig seminar for lærerutdannere Vi har kontakt med to praksisskoler hvor studentene skal arbeide tverrfaglig i denne praksisen. En barneskole og ungdomsskole. I forbindelse med dette vil det gjøres intervju med student, lærer og praksisveileder om endringene som er gjort har noen effekt og hva som ytterligere må forbedres. Prosjektdeltakere har jobbet med kompetanseheving hos pedagogisk personale i barneskolen vedrørende tverrfaglig arbeid i forkant av praksis.

Vi forventer at både student, lærer og lærerutdanner opplever bedre sammenheng mellom de ulike delene som knytter seg til tverrfaglig arbeid i LU. Det kan være aktuelt å hente data fra de studentene som ikke arbeider tverrfaglig i praksisen . Vi forventer også at det vil sette fokus på hva og hvordan ulike emner bidrar med kompetanse frem mot denne praksisen. I uke 10 vil vi drøfte hvordan best hente data for å belyse dette.

 

Rune Johansen
Title: Entreprenørskap og praksis

Abstract: Ved lærerutdanningen til Norges arktiske universitet har studentene følgende praksisoppdrag på fjerdeåret i tilknytning til praksisen på høsten:
«I høstpraksis så skal studentene gjennomføre et prosjektarbeid i samarbeid med praksisskolen som er inspirert av innovative arbeidsmåter og/eller pedagogisk entreprenørskap, og som planlegges og evalueres i emnet LER-3000.» (LER-3650 Praksis 4. studieår lærerutdanning 5-10 høst 2021)
En utfordring som lærerstudentene får med seg når de skal utarbeide prosjektet er å se på hvordan de kan få inn tverrfaglighet i prosjektet gjennom å velge ett av læreplanmålene fra L20 i «folkehelse og livsmestring», «demokrati og medborgerskap» og «bærekraftig utvikling».

Gjennom prosjektet samarbeider vi med praksisskolene der fjerdeårsstudentene er utplassert. Studentene har hovedansvar for kontakten med skolene og praksislærer.
Ungt entreprenørskap er samarbeidspartner.

Pedagogisk entreprenørskap:
I dette prosjektet har vi brukt begrepet pedagogisk entreprenørskap som en pedagogisk tilnærming til undervisning, og ikke som et tema som primært tilbyr spesifikk kunnskap om å starte opp og drive forretning. Målsettingen blir da at elevene skal utvikle entreprenørielle holdninger og ferdigheter, som involverer utvikling av personlige egenskaper.

Gjennomføring av prosjektet:
I praksis gjennomføres prosjektet som studentene har utarbeidet på Campus. Både planlegging, og gjennomføringen skal gjøres i samarbeid med praksislærer og med utgangspunkt i praksisskolens planer.

Erfaringer så langt:
Utfordringer med å samarbeide med praksislærere om et prosjekt med en undervisningsmetode de ikke kjenner til. Det er fortsatt for få praksislærere som ønsker innføring i arbeidsmetoden og mange føler på forhånd at dette blir tredd ned over hodene på dem. Etter at praksis er avsluttet er tilbakemeldingene fra praksislærere og skoler ganske entydig positive. Det samme er tilbakemeldingene fra studentene.

Evaluering av prosjektet
Prosjektet er fortsatt under utvikling, og innspill tas imot med takk. Det er gjennomført studentevalueringer av undervisningsopplegget, og disse skal analyseres også med tanke på publisering. Metodene for datainnsamling her er tilbakemeldinger etter muntlig eksamen, skriftlig evalueringsskjema, fremlegg av arbeidskrav og loggnotater underveis.

 

Tatiana Wara and Karine Straume
Title: Arbeidslivstre som tilnærming til livsmestring

Abstract: I kjølvannet av at Stortinget har vedtatt ny lov integrering gjennom opplæring, utdanning og arbeid (integreringsloven), som gjelder fra 1. januar 2021. Læreplangruppe foreslått endringer i innholdet på nesten samtlige temaer og har i tillegg foreslått to nye temaer, som «Det moderne Norge» og «Personlig økonomi og livsmestring». Målene for de språklige ferdighetene vil dermed kunne knyttes tettere til den enkeltes kvalifiseringsløp, for eksempel med vekt på innhold fra grunnskolefag eller en bransje deltakeren har som mål å jobbe innenfor» . I den forlengelse ønsker vi implementering av den nye introduksjonsloven i FoU prosjekt: Gründersporet er et alternativt introduksjonsordning for flyktninger som ønsker å starte egen virksomhet. Didaktisk tilnærming «arbeidslivetstre» blitt utviklet i løpet av prosjektet for å styrke deltakernes livsmestring gjennom å hente ressurser fra egen livshistorie. Artikkelen presenterer «arbeidslivetstre» og analyserer deltakernes refleksjoner rundt opplegget. Historier til flyktninger omfatter sterke fortellinger om deres flykt, diskvalifisering, tap, sorg, usikkerhet, sårbarhet og har sterke emosjonelle aspekter, som analyseres gjennom «affektiv narrotologi» (Andersen, 2016). Didaktisk utvikling av arbeidslivetstre berører innsikter fra «sanselig didaktisk design» til Østern (2019) som legger vekt på de sanselige, de kroppslige, de relasjonelle og de skapende aspekter i læringsprosessen og Antonovskys (2012) teori om salutogense. Studiens ambisjon er å bidra til innsikt i hvordan bruk av «arbeidslivetstre» i undervisning påvirker mulighetene for arbeidsdeltakelse, gjennom å analysere deltakernes fortellinger om deres liv og planer om framtid. Den didaktiske modell utviklet for videregående opplæring som er tilpasset voksne og kan brukes både i undervisning i samfunnsfag og norsk som fremmedspråk for voksne (blant annet flyktninger) på Voksenopplæring er og kan også tilpasses til undervisning på Videregående skole, særlig for elever som velger yrkesfag.
Datamaterialet: Deltakende feltarbeid og individuelle kvalitative dybdeintervjuer med alle deltakere i på Gründersporet, kull 2. Prosjektet er finansiert av RFFVEST (Regional forskningsråd Vest), Prosjektnummer: 298964 og er godkjent av NSD med referansenummer 197740