Automatisering av omsorg, brukerinvolvering og læring

Illustrasjon

Vår forskning fokuserer på implikasjoner i omsorg av teknologiske løsninger som tar sikte på å effektivisere profesjonelt arbeid og bedre kvalitet på omsorgen. Vi følger med stor interesse nasjonale strategier og politikkutforming knyttet til velferdsteknologi agendaen for bedre å forstå hvordan automatisering og standardisering påvirker omsorgskvaliteten.

Med utgangspunkt i amerikansk pragmatisme undersøker vi hva som skjer når tiltak som tar sikte på å intensivere pasientenes involvering, selvstendighet og ansvar møter omsorgspraksis. Vi er spesielt interessert i å utforske bruk av omsorgsroboter, AI, overvåkingssystemer, løfteteknologi, teleomsorg, selv-monitorering og pasientopplæring. Vår forskning baserer seg på etnografiske metoder og vi finner inspirasjon i symbolsk interaksjonisme, etnometodologi og vitenskap og teknologistudier (STS).

Viktige spørsmål:

• Hva skjer når forskjellige former for politikkutforming møter omsorgspraksis?
  • Kan automatisering av omsorgsoppgaver bemyndige pasientene?
  • Hvordan kan AI og algoritmer bidra til bedre brukerinvolvering, læring og god omsorgskvalitet?
  • Hvordan kan man i høyere grad involvere helseprofesjonelle i teknologiprosjekter, eksempelvis i prosjekter omhandlende omsorgsroboter?
  • Hvordan endrer teknologiprosjekter organisering, oppgaver, roller og ansvar og hvordan kan vi lære av dette?
  • Hvilken form for ledelse og brukerinvolvering kaller stadig mere digitalisering av helse på?
  • Hva kan vi lære av de mange mislykkede teknologiprosjektene?
  • Hvordan kan vi lære av motstand mot ny teknologi?

keyboard_backspace Ønsker du å diskutere spørsmål knyttet til automatisering av omsorg, brukerinvolvering og læring i din egen organisasjon, kontakt vår ekspert Niels Nickelsen.

Samarbeid og nettverk

• Society for Social Studies of Science (4S)
  • European Association for the Study of Science and Technology (EASST)
  • Aarhus Universitet