Tekst: Jens Ruud, psykologisk.no
Vi har alle hatt en relasjon til læreren vår i videregående skole – på godt og vondt. En ny gjennomgang av forskningen på feltet tyder på at kvaliteten på denne relasjonen har betydning for elevers psykiske helse og risikoen for om man dropper ut av skolen.
Ungdom i videregående skole er i en sårbar utviklingsperiode hvor gode og trygge relasjoner til andre betyr spesielt mye. Et forskerteam fra Høgskolen i Sørøst-Norge har sett nærmere på relasjonen mellom lærer og elev. I en litteraturgjennomgang som de i dag publiserer i Scandinavian Psychologist, melder de om to hovedfunn:
- Når lærer–elev-relasjonen er god, er det lavere risiko for at eleven dropper ut av skolen.
- Når elever forteller at de har et positivt forhold til læreren, melder de også om bedre selvfølelse og færre depressive symptomer.
Denne teksten er et utdrag fra en artikkel hos psykologisk.no. Les hele artikkelen her