Solid innsats i Forsker Grand Prix-finalen

Alle deltakerne i Forsker Grand Prix sammen med konferansier Nadia Hasnaoui (t.h.) og direktør i Norges Forskningsråd John-Arne Røttingen (nr. 2 til høyre).
Alle deltakerne i Forsker Grand Prix sammen med konferansier Nadia Hasnaoui (t.h.) og direktør i Norges Forskningsråd John-Arne Røttingen (nr. 2 øverst til høyre). Foto: NTNU.

HSNs doktorgradsstipendiat Prasanna Welahettige og Karina Rose Mahan gjorde begge en solid innsats i Forsker Grand Prix -finalen, men det var hjernekirurgen Torbjørn Øygard Skodvin ved Universitetssykehuset Nord-Norge, stakk av med seieren.

Det var høyt nivå på presentasjonene i den nasjonale Forsker Grand Prix  - finalen i Trondheim lørdag kveld. 1o doktorgradstudenter fra delfinalene i Oslo, Bergen, Tromsø, Trondheim og Høgskolen i Sørøst-Norge skulle konkurrere om å bli Norges beste forskningsformidler.

Rundt 300 mennesker satt i salen og dommerpanelet bestående av nyhetsleder i Aftenposten, Mina Hauge Nærland, administrerende direktør i Forskningsrådet, John-Arne Røttingen, og skuespiller Hallvard Holmen skulle stemme frem kveldens beste formidler.

Skodvin forsker på utposninger i hjernens blodårer. Han mener mange med mindre utposninger kan spares for hjerneoperasjoner de ikke trenger.  I tillegg har han som mål å finne de farlige utposningene slik at de kan opereres bort før de sprekker og gir livstruende blødninger. Til slutt var det han som fikk høyest poengscore fra publikum og dommere.

Prasanna Welahettige.

Både Prasanna Welahettige og Karina Rose Mahan presenterte forskningen sin på en strålende måte, men det gav ikke plass i superfinalen. Uansett så er de godt fornøyd

- Jeg vil aldri glemme denne opplevelsen. Forsker Grand Prix er en «lifetime experience» for meg. Jeg har læst så mye, sa en fornøyd Prasanna etter finalen.

Prasanne jobber i sitt doktorgradsprosjekt med å finne en matematisk modell som kan kontrollere trykk i oljebrønner. Det vil igjen redusere risikoen for oljeutblåsinger i fremtiden. Prasanna startet på sin doktorgrad i 2016, så han har fortsatt lang tid igjen av doktorgradsløpet.

Dommerne var imponert over Prasannas energi på scenen og mot til å fortelle en historie ved å ta i bruk drama på scenen.

Karina Rose Mahan som ble kåret til vinner av HSNs delfinale i Forsker Grand Prix satt også igjen med en god følelse.

- Det var vanskelig å stå på scenen som den eneste humanistiske forskeren. Ofte har medisin dominert Forsker grand prix, for dommere og publikum blir veldig lett revet med av forskning som kan redde liv. Likevel føler jeg at jeg representerte feltet mitt godt ved å vise at språkforskning kan være praktisk og gøy, sier Karina.

Dommerpanelet akademia-representant John-Arne Røttingen hadde dette å si til språkforskeren.

- Du har tatt din egen erfaring med fremmedspråk og brukt den til å belyse prosjektet, det er veldig interessant. Du presenterte på en utmerket måte. Måten du både brukte bilder og figurer og de transkriberte fire hundre sider, jeg synes det fungerte veldig bra.

Språkforsker Karina Rose Mahan