USN med i topp tre EU-prosjekt

Mikro-nano - illustrasjonsbilde

Når EU-kommisjonen deler ut penger til nye prosjekter, vil USN være partner i et av de største.

Forrige uke ble det kjent at prosjektet APPLAUSE er rangert på topp tre listen over prosjekter som får penger fra EU kommisjonen. USNs Institutt for mikrosystemer (IMS) er partner i prosjektet. USN skal dermed inn i et stort EU-prosjekt med verdensledende teknologimiljøer. Dette blir faktisk det største EU-samarbeidet USN noen gang har vært med i.

Prosjektet består av hele 34 partnere. De skal bruke 350 millioner kroner de neste tre årene, til å utvikle avansert teknologi. Målet er å gjøre Europas bedrifter verdensledende innenfor manufacturing, optics og photonics.

Tildelingen skjer gjennom Joint Technology Initiatives (JPI).  Dette er Europas største teknologisatsing for industrien i EU-programmet "Horisont 2020".

Gleder seg til å jobbe med USN

Research Director Dirk Meier i den norske høyteknologibedriften Integrated Detector Electronics as (IDEAS) sier :

–­ We look forward to work together with USN in this challenging project, where our core competence on frontend integrated circuits for electronic sensors is combined with Institutt for mikrosystemer’s core competence on microsensors.

Professorene Per Øhlckers og Knut Aasmundtveit på Institutt for mikrosystemer sier at de spesielt vil bidra sammen med bedriften IDEAS til å utvikle en miniatyrisert bilde-sensor og et kamera.

LES OGSÅ: USN invitert til å koordinere Horisont 2020-prosjekt for EU

Allianser gir resultater

– Vi synes det er veldig hyggelig å registrere at stadig flere miljøer nå lykkes med EU-prosjekter, særlig gjennom å utnytte sterke allianser i akademia eller industri, sier Thomas Slagsvold, seksjonssjef for forskning og innovasjon.

Han sier koblinger til sterke partnere nasjonalt og internasjonalt har utløst flere spennende søknader og prosjektsamarbeid det siste året. Det gjelder både ved Fakultet for Teknologi, naturvitenskap og maritime fag, og i fagmiljøer ved de andre fakultetene.

– En langsiktig strategi for å posisjonere seg inn mot internasjonale muligheter er viktig for å lykkes, og Forskningsseksjonen bidrar gjerne i dette arbeidet, sier Slagsvold.

Dette er APPLAUSE-prosjektet

The strong drive for more complex systems and more advanced packaging, including optics and photonics, creates a chance to retain the manufacturing and packaging value chain to Europe - or even start to bring it back.

APPLAUSE supports this by building on the European expertise in advanced packaging and assembly to develop new tools, methods and processes for high volume mass manufacturing of electrical and optical components.

The APPLAUSE consortium is built of a number of leading experts from European electronics packaging companies representing different value chain levels related to advanced packaging and smart system integration.

The technologies will be piloted in 6 industrial Use Cases.