Prosjekt Tillitsmodellen
Vi utforsker erfaringener med å organisere hjemmetjenesten i tverrfaglige selvstyrende team. Prosjektet omfatter fire bydeler, og gjennomføres i to faser, som for-pilotering (2016-17) og hovedpilotering (2017-18).
I Tillitsmodellen har teamene beslutningsmyndighet og helhetlig ansvar for tildeling, prioritering og utførelse av tjenester i et avgrenset geografisk område. Dette representerer en innovasjon i hjemmetjenestene og et alternativ til bestiller/utfører-modellen. Hovedtanker bak Tillitsmodellen er å tilbakeføre myndighet til fagpersonene, styrke personorienteringen i tjenestene og gi den enkelte bruker færre personer å forholde seg til. Med Tillitsmodellen ønsker man å heve kvaliteten på tjenesten, øke tryggheten for brukerne og styrke motivasjonen for medarbeiderne.
Formålet med prosjekt Tillitsmodellen er å identifisere styrker og svakheter med et tillitsbasert tjenestedesign, for dermed å legge best mulig kunnskapsgrunnlag for videre tjenesteutvikling og implementering i alle bydeler.
Publikasjoner
Tillitsmodellen – erfaringer med mini-pilotering av selvstyrende team i tre bydeler i Oslo kommune.