Forskning på nye lære- og målemetoder i høyere utdanning

Senterets Prof. Glenn-Egil Torgersen en del av et ERASMUS+ prosjekt (2018-21) som forsker på innovasjon og nye kunnskapsstrukturer, uttrykksformer og undervisningsmåter i høyere utdanning.

ALL  Professor og forskningsleder Glenn-Egil Torgersen, er en av tre   norske       deltakere i et ERASMUS+ prosjekt (2018-21) som forsker   på innovasjon og    nye kunnskapsstrukturer, uttrykksformer og undervisningsmåter i høyere   utdanning.

 ALL-prosjektet er sammensatt av 30 forskere fra Danmark, Frankrike,   Portugal, Norge, Finland, Italia, Island og England. Representanter fra   de ulike vertslandene møtes to-tre ganger i året for strategiske  arbeidsmøter.

Denne høsten var det Norges tur, og Halden ble valgt som samlingssted.  Programmet var spekket både med teori, metode og praksis. Deriblant hadde deltakerne gleden av å oppleve USN kollega Are Branstad (USN) med helhetlig opptreden på tema: «Organizational Creativity/Innovation and music composition – out of the box-thinking». Neste samling vil skje våren 2020 i Frankrike.

I ALL har de ulike landene og forskningsgruppene forskjellige spesifikke tilnærminger og forskningsmål. Men, samlet sett dreier det seg om å lære med hele kroppen, ikke bare hodet, såkalt embodied learning. Dramatiseringer, psykodrama, rolletaking og andre øvelser hvor en kobler kunnskap, følelser og fysiske bevegelser og uttrykksformer – i samhandling med andre, og underveis i situasjonen, som en del av både læreprosesser og formidlingsformer, er eksempler på dette. Det er snakk om å tenke nytt og «ut av boksen», for å komme et steg videre i grunnforskningen på læring og forståelse av kunnskap.