Helse-mange muligheter innen Horisont Europa

Helse

1 av 6 tematiske samarbeidsområder i Horisont Europa er innen helse. Der lyses det ut store midler til forskningssamarbeid innen temaer av relevans for USN.

Horisont Europa er godt i gang. De første utlysningene har hatt søknadsfrist, og USN har fått innvilget sitt første Horisont Europa-prosjekt som er helserelatert. I hele perioden frem til 2027 vil det komme utlysninger i programmet relatert til helse.

En bred definisjon av helse

Helse i denne sammenhengen må forstås bredt, siden i tillegg til de klassiske temaene innen helse også omfatter temaer som innvirkning av miljømessige faktorer på helse (luftkvalitet, kjemikalier m.m), omsorgstjenester, helse på arbeidsplassen og helserelatert teknologi. Det kan derfor være mulig for alle fakultetene å finne relevante utlysninger her.

Tilsvarende vil helse dukke opp også i flere av de fem andre klyngene, slik at det anbefales at man også sjekker om det kan være aktuelle utlysninger i disse.

Hva ønsker EU seg fra utlysningene?

Utlysningene i helseklyngen er bestillinger fra EU på samfunnsutfordringer de ønsker løsninger på. Prosjektene kan enten være forsknings- og innovasjonsprosjekter eller rene innovasjonsprosjekter. Noe midler er også satt av til nettverksarbeid og til innovative anskaffelser i helsesektoren.

I helseklyngen er utlysningene sortert under seks ulike overskrifter, som kalles «Destinations».

1. Staying healthy in a rapidly changing society

2. Living and working in a health-promoting environment

3. Tackling diseases and reducing disease burden

4. Ensuring access to innovative, sustainable and high-quality health care

5. Unlocking the full potential of new tools, technologies and digital solutions for a healthy society

6. Maintaining an innovative, sustainable and globally competitive health industry

Under disse overskriftene vil man med jevne mellomrom finne utlysninger f.eks innen:

• person-orientert helse,
  • e-helse/digital helse,
  • mental og fysisk helse,
  • omsorgstjenester,
  • palliativ omsorg,
  • antimikrobiell resistens,
  • barn og unges helse,
  • eldres helse,
  • helseteknologi,
  • pandemirespons og -forebygging
  • helse på arbeidsplassen
  • miljømessige påvirkninger på helse (luftkvalitet, kjemikalier, vannkvalitet m.m)

Mange av disse temaene treffer godt det våre forskningsgrupper jobber med.

Missions

EU har også lansert sin «Beating Cancer Plan» og ett av de fem såkalte samfunnsoppdragene i Horisont Europa handler om å bekjempe kreft.

Samfunnsoppdrag er tidsavgrensede og ambisiøse mål, der en portefølje av prosjekter skal bidra med løsninger for å bekjempe kreft.

Det kommer egne utlysninger under hvert samfunnsoppdrag og temaene er ikke bare medisinske, men handler også om omsorg for kreftsyke, bistand til etterlatte, forebygging av kreft m.m.

Andre finansieringsprogrammer

I programmene som er nevnt over må man søke til utlysninger som er definert som viktige av EU. Det finnes også programmer som fokuserer mer på forskning der prosjektene defineres av den enkelte forsker. Disse programmene ligger i pilar 1 for fremragende forskning.

For prosjekter med stort potensial for innovasjon og kommersialisering er det også egne utlysninger innen den såkalte pilar 3-Et innovativt Europa

Hvor finner du mer informasjon?

EUs strategiske plan for Horisont Europa sier noe om hvilke temaer de er opptatt av og hva som kommer på agendaen frem til 2024. Temaene som nevnes der vil det sannsynligvis komme utlysninger innen. I den strategiske planen er det side 33-45 som omhandler helse. Her vil det også stå noe om hvilke koblinger som er innen helse i andre klynger i Horisont Europa.

Hvis du synes noe av dette høres interessant ut er det første du bør gjøre å kontakte finansieringsteamet i Forskningsseksjonen. Vi kan bistå med å se gjennom aktuelle utlysninger for å finne de utlysningene som passer for deg og din forskningsgruppe.