Kollektiv Akademisk Veiledning – en studentaktiv læringsform (KAV)

KAV Prosjektet skal prøve ut og evaluere en nyskapende kollektiv veiledningspraksis i to masterprogrammer: Master i karriereveiledning og Master i grunnskolelærerutdanning / samfunnsfag. Vårt mål er at kollektiv akademisk veiledning skal føre til et mer inkluderende læringsmiljø, økning av studentenes selvstendighet og tiltro til egen akademisk kompetanse, både skriftlig og muntlig.

Hvem vi er

KAV-prosjektet er et samarbeid mellom forskningsgruppen i karriereveiledning og faggruppe karriereveiledning, forskningsgruppe samfunnsfagdidaktikk og faggruppe samfunnsfag, forskningsgruppe forskning på veiledning i profesjon og utdanning sammen med masterstudenter i karriereveiledning og masterstudenter i grunnskolelærerutdanning/samfunnsfag.

Følgegruppe KAV

Hold meg oppdatert om nyheter

Studentaktiv læring

KAV står for Kollektiv Akademisk Veiledning og er kjennetegnet ved at studenter som arbeider med individuelle arbeidskrav og masteroppgaver samles i mindre grupper og veiledes i fellesskap. Sentralt i kollektiv akademisk veiledning er at både veileder og studenter gir og mottar tilbakemeldinger (også digitalt), veileder hverandre, driver en felles akademisk dialog og agerer som opponenter for hverandre. Målet med Kollektiv Akademisk Veiledning er studentaktiv læring. Studentene skal bli undersøkende, argumenterende og kommuniserende og reflektere sammen over egen mestring og fremgang.

Forventede resultater

På kort sikt ønsker KAV-prosjektet å bygge kunnskap om og erfaring med KAV i to studieprogram. På lengre sikt ønsker prosjekt å bidra til en endring av veiledningskulturen og student- og veilederrollen.

HK dir logo

Faglig leder
Rie Thomsen, professor II karriereveiledning/ IKRS

Daglig leder