Konferanse: Sosial inkludering gjennom samskaping med ungdom

vgs-elev og forsker side om side. foto
SIDE OM SIDE: Alt arbeidet er basert på forståelsen og troen på et praksisfellesskap, der unge mennesker samhandler med ekspertene. Her ser du noen av de norske deltakerne i COSI.ed-prosjektet. (Foto: USN eDU)
ungdommer, forskere og lærerjobber sammen. foto
SIDE OM SIDE: Alt arbeidet er basert på forståelsen og troen på et praksisfellesskap, der unge mennesker samhandler med ekspertene. Her ser du noen av de norske deltakerne i COSI.ed-prosjektet. (Foto: USN eDU)

Slik kan vi motvirke utenforskap og skolefrafall blant ungdom: presentasjoner og overleveringer av resultater og politikkanbefalinger fra Erasmus+ KA3-prosjektet COSI.ed. Meld deg på nå.


21 May

Praktisk informasjon

Har du spørsmål?

Dette er et opprop til beslutningstakere, undervisere, skoleledere og andre interessenter om å prioritere samskapende prosesser og investere i initiativer som bidrar til inkludering av alle lærende unge mennesker, i barnehager, skoler og i høyere utdanning.

Registrer deg nå for å sikre deg plass

Velkommen til vår konferanse, som formidler resultater og anbefalinger fra Erasmus+ KA3-prosjektet Co-created Education through Social Inclusion (COSI.ed).

I COSI.ed-prosjektet har elleve partnere fra fem land (Danmark, Norge, Polen, Portugal og Spania) utviklet og prøvd ut en modell for utdanning for å fremme sosial inkludering av ungdom i fare for sosial ekskludering. Med gode resultater!

På denne konferansen får du presentert COSI.ed-modellen og resultatene fra prosjektet samt politikkanbefalingene som er utformet på bakgrunn av disse. I tillegg får du selvsagt mulighet til å lære mer om modellen og hvordan den kan bli tatt i bruk.

Du får møte forskere, elever og utøvere fra praksisfeltet som deler sine erfaringer. Det blir gode muligheter for å diskutere med deltakerne i prosjektet samt nettverke med de tilstedeværende.

I Norge ble COSI.ed-modellen implementert av Universitetet i Sørøst-Norge og Rådgivningstjenesten for utdanning og psykologi ved Kragerø videregående skole, med fokus på profesjonell veiledning for skolebarn i fare for å ikke fullføre videregående skole.

Blant resultatene forskerne fant var:

  • positive oppfatninger blant elever, lærerstudenter og lærere
  • økt medvirkning, medbestemmelse og selvtillit blant elever
  • støttende og anerkjennende relasjoner
  • forbedret læringsmiljø
  • bredere bevissthet og engasjement innen utdanningssamfunnet

Program

(med forbehold om endringer)


Onsdag 21. mai


12.00-12.05

Velkommen

ved Jan Sander Gudbrandsen (telemarkfylke.no) leder av Telemark ungdomsråd, og Heidi Staurheim, seksjonsleder PPT, OT og alternative opplæringsarenaer i Telemark fylkeskommune.


12.05-12.20

Åpningsforedrag

ved fylkesordfører, Sven Tore Løkslid


12.20-13.10

COSI.ed-prosjektet

Introduksjon til COSI.ed ved elever som deltok i prosjektet

Presentasjon av COSI.ed ved prosjektleder, dosent Mette Bunting


13.10-13.30

Pause


13.30-14.00

Panelsamtale: «Hvordan funker det i praksis?»

med deltakere fra prosjektet fra Kragerø skole, USN og PPT


14.00-14.10

Summing med sidemann


14.10-14.30

Politikkanbefalinger fra COSI.ed

ved visedekan på Fakultet for humaniora, idretts- og utdanningsvitenskap på USN, Tine Sophie Prøitz


14.30-14.45

Overrekkelse av resultatene fra COSI.ed til Statsforvalteren

ved Kari Evensen, direktør for oppvekstsavdelingen hos Statsforvalteren i Vestfold og Telemark


14.45-15.00

Oppsummering

ved Stephan Hamberg, viserektor for utdanning på USN


 

Hold av datoen: 21. mai