1. Teknologi i konstant utvikling

–  Noe av det mest spennende med studiet er maskinene vi får jobbe med. Det er jo så annerledes enn alle de andre helsefagene, sier Dilan, som går andre året på bachelorstudiet i radiografi i Drammen.

Medstudenten Mary Kapinga er enig.

– Jeg har alltid vært en nysgjerrig person, så det å jobbe med teknologi som alltid er i utvikling digger jeg!

Mary har alltid vært interessert i maskiner og programvare, og har tidligere gamet på fritiden. 

– Vi bruker veldig mange ulike systemer, og disse maskinene er jo i konstant utvikling, de blir oppdatert nesten hvert år. 

Som radiolog arbeider man i samspill med instrumentene.

– Så selv om teknologien er i fokus, vil det jo ikke fungere uten oss.

3D Røntgenbilde

 

2. Spennende praksis

Praksis står sentralt i studiet, og å oppleve yrket i praksis var både inspirerende og lærerikt for Dilan.

– Mye teori og lesning kan jo forvirre, og man kan bli usikker på hvordan det faktisk er å være radiograf. Men det inspirerte meg virkelig å få se det i praksis! Det var spennende å se min fremtidige hverdag satt opp mot det å bare høre og lese om den. Jeg syntes praksis var det mest spennende med starten av studiet. 

Dilan gikk tre uker i praksis både på Drammen sykehus og A-hus, og følte selv hun fikk erfare mye av hvordan det egentlig er å være radiograf.

– Vi fikk møte mange ulike pasienter, og fikk muligheten til å bidra med å ta bilder av pasientene. Jeg opplevde at radiografene virkelig var ivrige etter å lære bort faget, sier Dilan.

Mary sier seg enig med sin medstudent, og tilfører: 

– Jeg lærer lite av å bare lese, men jeg lærer godt av det praktiske og når jeg får være med å gjøre ting.

 

3. Samspill mellom omsorg og teknologi

Mary har tidligere jobbet innen helse, både på sykehjem og i hjemmetjenesten. For henne er det nettopp kombinasjonen teknologi og omsorg som gjør faget gøy. 

– Det at jeg kan arbeide med det teknologiske samtidig som jeg har med pasienter å gjøre, er noe som er en god blanding for meg, sier hun.

– Det er viktig å ha gode sosiale egenskaper, fortsetter Dilan. Man skal være rolig og forklare pasienten hva som skjer, og jeg har lært meg å være presis i kommunikasjonen under undersøkelsen. Samtidig er det viktig å være vennlig og smile, slik at pasienten føler seg trygg, sier hun.

4. En viktig rolle

Som radiograf tar man bilder som er sentrale for at pasienten skal få den hjelpen de trenger. 

– Vi må ha ganske mye kunnskap for å kunne samarbeide med legen. Uten oss blir det jo ikke noen diagnose å stille, forklarer Mary. 

Dilan sier seg enig, og forteller videre at kunnskap om anatomi er sentralt både for å ta gode bilder og for å skjerme pasienten: 

– Kan man ikke anatomi, har man ingen sikring på hva man tar bilde av. Organer er også ganske skjøre, de tåler mindre enn skjelettet. Så hvis man ikke tar hensyn eller har oversikt over hvilke organer som tåler mye eller mindre stråling, kan det være skadelig for pasienten. 

Radiografistudenter tar et røntgenbilde

 

5. Studere sentralt i Drammen

– Drammen virker jo som en liten by, men den er faktisk veldig stor!

Studiestarten var Dilans første møte med Drammen by. Hun følte selv at det å komme litt på avstand fra Oslo ville være en god ting. 

– Jeg trives godt i Drammen, og så har jeg fått gode venner i klassen også. Spesielt har jeg blitt close med tre av dem. 

Dilan har merket stor forskjell fra klassemiljøet på videregående til studentmiljøet på campus. 

– På videregående holdt man seg mye i én gruppe, men her er alle i samme båt. Klassen hjelper hverandre, og vi har til og med en felles messenger-gruppe der man kan stille spørsmål til klassen om man trenger. Man får seg raskt venner, for alle vil jo knytte kontakt.

Andrea tar en bachelor i radiografi

– Arbeidsdagene som radiograf er aldri like

Hvis du noen gang har vært til røntgen, har du møtt en radiograf. Men hva gjør en radiograf egentlig?