Kombinerer utdanning med jobb og familie

Mariell Kristoffersen er i 70 % jobb, har samboer og to barn. Hun tok fagbrev som helsefagarbeider i 2015. Høsten 2022 startet hun på fleksibel sykepeleierutdanning ved USN.

– Jeg var avhengig av et studium der jeg kunne legge opp mye av studietiden selv og tilpasse studiet til jobb og familie. USNs fleksible, desentraliserte sykepleierutdanning på deltid gjør det mulig!

Mariell Kristoffern student på fleksibel utdanning i sykepleie USNMariell Kristoffersen er storfornøyd med både studieopplegg og lærere på den fleksible sykepleierutdanningen til USN. Her fra campus Notodden.

Mariell går på en av de nett- og samlingsbaserte sykepleierutdanningene som USN har startet i samarbeid med distriktskommuner i tidligere Buskerud og Telemark fylke. Hun forteller at mesteparten av undervisningen har vært på nett, men at noen læringsaktiviteter har vært på campus Notodden. Dette går fint å kombinere med jobb sier Mariell:

– Jeg jobber 70% fast ved siden av studiene og har inngått en avtale som er gunstig både for meg og arbeidsgiveren, Notodden kommune. De har laget en avtale for oss fleksible sykepleierstudenter som gjør at studiet og praksis lar seg gjennomføre på en god måte i kombinasjon med jobb.

Den samme erfaringen har Malin Døvre fra Nore og Uvdal. Hun går på den fleksible sykepleierutdanningen for innbyggere i distrikskommuner i Buskerud. Hun har flere deltidsjobber og forteller at studiet fint lar seg kombinere med jobb og familie:

– Jeg vil anbefale den fleksible og desentraliserte deltidsutdanningen i sykepleie for alle som ønsker å bli sykepleier, men som ikke kan flytte på grunn av jobb, familie og barn. Utdanningen passer helt perfekt for deg som er fleksibel av deg, og som gjerne vil bo og jobbe hjemme under utdanningen.

Ønsker mer kompetanse, muligheter og ansvar

• Med en bachelor i sykepleie vet jeg at jeg er sikret en givende og utrolig spennende jobb med utallige muligheter i tiden fremover!

Både Mariell og Malin jobber som helsefagarbeidere. De startet på sykepleierutdanningen fordi de ønsket mer kompetanse og ansvar.

De understreker begge to at vi trenger helsefagarbeidere, og at det er mange dyktige helsefagarbeidere. Malin forteller at hun trives veldig godt i jobben som helsefagarbeider. Hun er glad for å kunne hjelpe mennesker som trenger det. Hun brenner for eldreomsorgen og ønsker å utvikle seg for å kunne gjøre en enda bedre jobb for pasientene sine:

– Jeg har flere bekjente som er noen fantastiske sykepleiere. De har motivert og inspirert meg i flere år. Jeg ønsker etter hvert å jobbe noen år som sykepleier, og så vil jeg videreutdanne meg til geriatrisk sykepleier for å kunne gjøre en forskjell for de mest sårbare i samfunnet.

Mariell understreker at en bachelor i sykepleie gjør at man får mange flere muligheter både innenfor jobb og skole:

– Med en bachelor i sykepleie vet jeg at jeg er sikret en givende og utrolig spennende jobb med utallige muligheter i tiden fremover!

Selvdisplin og gode lærere

Malin Døvre sier det er ganske mye fagstoff man skal lære på sykepleierutdanningen, og at det kan være både tøft og utfordrende. Det er mye som skal læres på kort tid, for eksempel på anatomi-eksamen:

– Vi gjorde så godt vi kunne, og med hjelp fra kjempegode lærere besto de fleste studentene med gode karakterer.

Malin forteller at det er en del nettbasert undervsining og selvstudium på utdanningen, og at det er en fordel å være disiplinert, tålmodig og målrettet. Mariell forteller om det samme:

– Det kan nok være en fordel å være litt strukturert som person i et såpass fleksibelt studieløp, men man lærer seg gode studieteknikker underveis. Og vi har gode studieveiledere og programkoordinatorer som alltid stiller opp og bistår der de kan.

Begge skryter av foreleserne på den fleksible sykepleierutdanningen:

– Vi har noen fantastiske forelesere som gjør det de kan for at vi skal bli dyktige sykepleiere. Studiet har vært trygt, det er systematisk og forutsigbart. Vi får god oppfølging og rask hjelp når vi har behov for det.

– Anbefaler fleksibel sykepleierutdanning for de som er strukturert og målrettet, og som har lyst til å jobbe med mennesker.

Malin trekker også fram undervisningsmetoden på studiet som veldig lærerik:

– Vi har «omvendt undervisning». Det er en undervisningsmetode som snur om på tradisjonell undervisning. Vi leser og jobber med pensum og ulike læringsressurser før en samling. Samlingen brukes til mer studentaktive læringsmetoder. Vi har både fysiske samlinger i læringsgrupper, og er på Zoom i «break out» rooms, der vi jobber sammen i grupper. Det er veldig læringsrikt og det utfordrer oss på flere måter, slik at vi lærer på en helt annen måte.

Tomine Norbakk i simuleringssenteret i Drammen

Tomine er kjempefornøyd med sykepleierstudiet på USN

Vil du få et av de beste yrkene som finnes? Sjekk ut sykepleie!