Tomine Norbakk har alltid visst at hun ønsket en jobb som handlet om mennesker.

– Jeg har alltid visst at jeg ville jobbe med eller for mennesker. Etter videregående tok jeg friår hvor jeg blant annet jobbet i hjemmetjenesten, noe jeg syntes var veldig gøy. Det jeg kanskje likte best var mestringsfølelsen over at det jeg gjorde var givende for noen andre, at jeg kunne bidra til å gjøre deres dag litt bedre, forklarer hun.

Likevel var det ikke selvsagt at det var sykepleier Tomine skulle bli.

– Det var helt tilfeldig at jeg endte opp med å gå bachelor i sykepleie. Jeg hadde tittet en del på både rettsvitenskap og medisin i Ungarn, men kom ikke inn av ulike grunner. Men det var nok veldig bra, for jeg stortrives med sykepleien. Jeg tror faktisk ikke jeg kunne ha tatt et bedre valg!

Trives godt med studiene

Tomine trives godt på skolebenken hos USN, og fremhever bredden i læringen da vi spør henne hva som er det beste med sykepleierstudiene.

– Sykepleie er et veldig allsidig studium. Man lærer litt om alt, slik at man kan bli en god sykepleier når man er ferdig. Samtidig har man gode muligheter for å ta videreutdanning etter studiene.

Tomine Norbakk øver i simuleringssenteretSykepleie kombinerer teori og praksis, noe Tomine forteller er viktig for å lære godt.

– Personlig liker jeg veldig godt metodefaget, der jeg får samlet det jeg lærer i de andre fagene og prøve meg frem i mindre grupper. Jeg lærer godt av å lese gjennom fagstoff og så prøve det ut senere. Det er noe eget å lære ved å bruke hodet og hendene samtidig.

Studerer i hjembyen Drammen

Tomine er født og oppvokst i Drammen, og valgte studiene på USN fordi det lå nærme. Likevel var hun litt skeptisk til hvordan det kom til å bli

– Jeg hadde litt fordommer mot at det å studere i egen hjemby. Jeg trodde det kom til å bli vanskelig å bli kjent med nye mennesker, siden jeg bor hjemme og ikke på hybel, men der kunne jeg ikke tatt mer feil. Jeg fikk mange nye venner bare i løpet av fadderuka, og har blitt kjent med enda flere i løpet av seminarer og simuleringstimer.

Hun forteller at studiemiljøet i Drammen er topp. Tomine liker også at kullet hennes er stort, men samtidig lite nok til at man vet hvem de fleste er.

– Siden vi har mindre grupper i simulering og seminarer får man et godt forhold til lærere og forelesere. Jeg tror det er veldig viktig med tanke på at man som sykepleier kommer til å stå i flere sårbare situasjoner hvor det er trygt å ha noen ved sin side, påpeker hun.

I Drammen er vi heldige som har et ganske nytt simuleringssenter med masse utstyr og gode lærere. Vi får virkelig terpet på ulike prosedyrer som er viktige å kunne til vi skal ut i klinikk.

Sentral og sosial campus

Tomine setter pris på at campus Drammen ligger sentralt, med kort vei til det meste.

– Jeg liker at campus Drammen ligger så sentralt. Den er langt nok unna byen til at man slipper støy, men nærme nok til at du kan gå dit du trenger å komme deg. For min del er det kort vei hjem, og for de som pendler er det kort vei til togstasjon og busstasjon.

Hun påpeker også at fasilitetene til sykepleiestudentene i Drammen er gode.

– I Drammen er vi heldige som har et ganske nytt simuleringssenter med masse utstyr og gode lærere. Vi får virkelig terpet på ulike prosedyrer som er viktige å kunne til vi skal ut i klinikk, forklarer Tomine.

Krevende og givende studium

Tomine avslutter med en oppfordring til nye studenter:

– Jeg synes det er viktig å si at sykepleie er et studium med mye jobbing. Det er ikke et studium du kan surfe gjennom eller klare med skippertak. Det krever jevn jobbing fra start til slutt. Men det er et fag med mye morsom jobbing! Lag deg en kollokviegruppe tidlig, og invitere til studiekvelder eller spillkvelder. Det har vi gjort, og jo mer du lærer jo gøyere blir det! Jeg snakker av erfaring, avslutter drammensjenta med et smil.

Les mer: Disse egenskapene bør en sykepleier ha

vernepleiestudent

Studere sykepleie eller vernepleie på USN?

Ønsker du å gjøre en forskjell for mennesker med ekstra behov? Da kan både bachelor i sykepleie og vernepleie være noe for deg. <br />