Sykepleierstudiet kan være krevende i seg selv, men for Joachim Wien er det ikke fritiden som tar over når studiedagen er slutt.

Han er nemlig på landslaget i taekwondo. Den koreanske kampsporten som ikke krever så rent lite verken fysisk eller psykisk den heller.

Joachim trener mot både EM og VM, går tredje semester på sykepleierstudiet i Drammen og jobber med utviklingshemmede ved siden av.

Har han flere timer i døgnet enn oss andre?

Tilpassede studier

Neida, døgnet er like langt eller kort som andres, forsikrer Joachim.

Men han får litt hjelp med å få alle brikkene til å passe sammen. På USN kan toppidrettsutøvere søke om å få tilpasset studiene med idretten. I år var det en stor søking og større bredde innen de ulike studiene.

Universitetet har en egen tilrettelegging for meg som har toppidrettsstatus, noe som gjør det mulig både å satse og gjøre det bra på skolen.

– Det krever selvfølgelig en del planlegging, og det er litt å holde styr på, men det går veldig bra, forteller han.

Joachim har fått tilrettelagt slik at han tar første året over to år. De to siste årene skal ha ta på normal tid. Studiene har vært spennende hittil, det er mye pensum vi skal i gjennom og omfattende emner, men det hjelper når man er interessert, mener han.

– Det har gått veldig fint å være på landslaget samtidig som jeg studerer, jeg må selvfølgelig gjøre det samme som alle andre, men USN er flinke til å tilrettelegge, og jeg får alltid hjelp og informasjon når det er noe jeg lurer på.

Jeg får alltid raske og gode tilbakemeldinger som gjør at kombinasjonen av toppidrett og studier blir enklere. Men, når det er sagt, jobben må fortsatt gjøres på lik linje som alle andre

Taekwondo + sykepleie = sant

Joachim må riktignok bruke forskjellige sider av seg selv i idretten og i yrket, men det er flere likheter mellom  hans to lidenskaper.

Joachim Wien

Selv om arbeidsoppgavene er helt forskjellige, er det mange likhetstrekk. Da tenker jeg spesielt på konkurransesettinger kontra det å være sykepleier, forklarer Joachim.

– Du jobber under press på begge arenaer. Du må prestere, yte maksimalt i hver situasjon for å få best mulig resultat, både i idretten og som sykepleier.

Du må jobbe godt i team, samtidig som det handler om at du må yte ditt beste individuelt også. Det er ikke alltid ting går som planlagt, og da må du være så god at du har en plan B eller C, noe som er felles for både toppidrett og jobb, understreker han.

Bo Syver Ringnes og Ahmad Reshad trener på SIM-senteret for sykepleie

Det er viktig med mannlige sykepleiere, mener Bo

Bo får masse positiv respons fordi han valgte sykepleie som karrierevei. Han er sikker på at sykepleie er det rette yrket for han.

Studiet definerer meg

Det er ikke tvil om at Joachim er en fyr med mye driv og stort engasjement. Det er en av grunnene til at han ønsker å bli en god sykepleier.

– Jeg trives med å presse grensene mine, og søker stort sett etter å bli en bedre versjon av meg selv. Jeg tror likevel den viktigste grunnen til at jeg passer til begge disse tingene, er lidenskapen min. Både idretten og studiet mitt er noe jeg brenner for og noe som skaper identiteten min. Dette er definisjonen på meg og hvem jeg vil være.

– Jeg vil være en som kan bistå når mennesker virkelig trenger det og hjelpe de som trenger hjelp. Det aller beste med sykepleierstudiet er at man kan gjøre en stor forandring for menneskene rundt seg.

Litt vanskelig å bestemme seg

Joachim er helt sikker på studievalget sitt nå, men det var ikke alltid like lett. Han ler litt når han tenker tilbake på det:

Det var egentlig litt morsomt, fordi jeg tenkte på å studere sykepleie etter videregående, men jeg trodde ikke at jeg passet til det, og så gikk det litt i glemmeboka, smiler han.

Etter å ha jobbet i butikk i seks år ved siden av toppidretten, bestemte han seg for å prøve noe nytt:

Jeg gikk faktisk litt i meg selv og prøvde å finne ut hva jeg egentlig ville gjøre, jeg begynte i helsevesenet. Jeg fikk fort tilbake tanken om sykepleierstudiet, så jeg søkte og hoppet bare ut i det, forteller han.

Joachim har ikke angret. Selv om balansekunsten mellom sykepleie og toppidrett krever litt planlegging, er han sikker på at yrkesvalget er riktig.

Her er hans tips for å overleve sykepleierstudiet (med glans):

1. Ha struktur i hverdagen
  2. Forbered deg godt (for å gjøre det enklere for deg selv)
  3. Bli kjent med folk, chill og nyt studiet i stedet for å stresse