Grafisk designer, sier du? Hvordan kan du bli det? Hos oss kaller vi studiet visuell kommunikasjon fordi du i denne bacheloren får en enda bredere designutdannelse. Det er en praktisk utdanning hvor du lærer å jobbe kreativt med visuell kommunikasjon.

– På bachelorstudiet i visuell kommunikasjon lærer du grafisk design, som handler om å formidle en idé eller et budskap gjennom bilder og tekst. De visuelle løsningene kan for eksempel være reklame, emballasje, trykksaker, plakater, brosjyrer og logoer. Men vi tenker at det å kommunisere visuelt innebærer noe mer. Derfor lærer du også markedsføring, metode, strategi og konseptutvikling, og hvordan du spesifikt bør kommunisere på ulike flater, forteller Torunn Synnøve Mehus.

Hun er universitetslektor og programkoordinator for bachelorstudiet i visuell kommunikasjon. Bredden i denne utdanningen hos oss gir deg altså flere muligheter når du er ferdig, og du kan velge hvilken del av kommunikasjonsarbeidet som passer best for deg.

Så vi sier: Visuell kommunikasjon eller grafisk design? Ja takk, begge deler!

Hva gjør en grafisk designer?

Med en bachelor i visuell kommunikasjon har du et ettertraktet yrke som Norge trenger nå når nesten alt foregår på digitale flater.

I utdannelsen får du mulighet til å jobbe med blant annet emballasjedesign, bedriftsprofilering, magasindesign, webutvikling og webdesign, merkebygging, markeds- og medieplan, kommunikasjonsstrategi, tekst og typografi, design- og kunsthistorie og eksterne kundeoppdrag.

Benjamin Christiansen stortrives på visuell kommunikasjon hos oss. Han har også tatt et år på folkehøgskole hvor han lærte om låtskriving og musikk, før han begynte på visuell kommunikasjon i Drammen. På visuell kommunikasjon har han også lært masse som han kan bruke i promotering av egen musikk og artistvirksomhet.

Han gikk på det som het studiespesialiserende med formgiving på videregående. Ambisjonen hans er å havne i en jobb hvor han kan komme på nye idéer og skape og utvikle løsninger på problemer på en måte som han har anlegg for.

Student i visuell kommunikasjon Benjamin i arbeid med å tegne

– Designere er med på å forme verden både gjennom markedsføring og holdningskampanjer, samt utforming av løsninger som mennesker tar i bruk hver dag. USN var også et naturlig valg på grunn av den praktiske beliggenheten og fordi universitetet er kjent for å få studentene ut i arbeidslivet etter endt utdanning, sier Benjamin.

Bachelorgraden i visuell kommunikasjon tar han på studiestedet vårt i Drammen, som ligger midt i sentrum og rett ved elva. Benjamin gleder seg til han er ferdig utdannet og kan jobbe videre med design. Etter tre år hos oss har han en bachelorgrad i visuell kommunikasjon.

– Det aller gøyeste hadde vært å få jobbe for en ideell organisasjon som Amnesty International eller NOAH. På den måten kan en designer bidra til å endre holdninger gjennom kampanjer og markedsføring.

– Jeg kunne også tenkt meg å jobbe med interaksjonsdesign, fordi det innebærer at man får jobbe mye med mennesker når man tester apper og nettsider. Jeg er veldig sosial og interessert i å forstå menneskene rundt meg. Gjennom studiet har jeg erfart at det kommer godt med, når man skal designe løsninger for mennesker.

Benjamin forteller at studiet i visuell kommunikasjon handler mye om strategisk tenkning bak design, noe som han først syntes var litt tungt. Han fikk økt interesse for denne delen av studiet etter hvert.

– Fordi det innebærer å jobbe med å forstå seg på mennesker, bedrifter og fagfolk som driver med spennende ting. Vi har runder med brainstorming hvor man kan komme på kreative løsninger, og hvor alt er lov. Det er også så utrolig viktig å ha en strategi og idé bak det man utformer, fordi designet skal utføre en funksjon. Om man ikke har et mål og noen retningslinjer for det man lager, kunne man like gjerne laget kunst.

Hva slags jobb får jeg?

Bachelorstudiet i visuell kommunikasjon gir deg et godt grunnlag for å jobbe i design- og reklamebyråer, mediebedrifter og grafiske produksjonsbedrifter.

Etter ferdig utdanning kan du jobbe med for eksempel utvikling av visuell profil, kampanjer, logoutvikling, reklame og emballasje, redesign, webdesign, interaksjonsdesign, eksponeringsdesign, rådgivning og markedsføring.

Stillingstittelen din vil variere ut fra hvilket område du jobber med. Du kan også jobbe i informasjons- og markedsavdelinger, og flere av studentene våre har startet egen bedrift.