Det har lenge vært et krav om praksisperioder i de såkalte profesjonsutdanningene, som for eksempel sykepleie, grunnskolelærer og barnehagelærer. Men visste du at på USN har vi praksis i mange av de andre studiene vi tilbyr også?

Vi mener det er gull verdt for studentene å få oppleve arbeidslivet mens de studerer, og derfor har vi mange forskjellige ordninger for å koble dem på arbeidslivet.

Internship

En av ordningene er internship. Ingunn Bollerud og Benjamin Christensen fra bachelor i visuell kommunikasjon har valgt internship siste semester, i stedet for å jobbe med et reelt oppdrag for en kunde, i emnet Bachelorprosjekt. På et internship jobber du hos en arbeidsgiver et bestemt antall dager i uken, siste semester av studiet. (Les mer om hva internship er, nederst på denne siden).
Ingunn og Benjamin har internship i USNs kommunikasjons- og markedsavdeling, der de skal bruke kunnskapen sin til å gjøre USNs kampanjer enda bedre.

– Dette gir meg praktisk arbeidserfaring og mulighet for gode referanser når jeg skal begynne å søke jobber etter studiet. I tillegg har USN en mentorordning hvor du blir koblet med en mentor fra arbeidslivet. Mentorene følger deg opp og gir tips om hvordan du lettere kan komme ut i arbeidslivet etter studiet, forteller Benjamin.

Ingunn sier studiet i visuell kommunikasjon er koblet mot arbeidslivet på mange forskjellige måter.

– Foreleserne vi har på visuell kommunikasjon har mange års arbeidserfaring, og legger godt til for at studentene skal få tilegne seg den kunnskapen og hjelpen man trenger for å komme ut i arbeidslivet. Dette gjør de ved å blant annet invitere gode gjesteforelesere fra ulike organisasjoner, designfirmaer og tidligere studenter med mye erfaring.

I løpet av studiet får man også mulighet til å jobbe tett med reelle kunder, og får løse oppgaver man ville fått i arbeidslivet, forteller Ingunn.

Hva gjør en grafisk designer?

Med en bachelor i visuell kommunikasjon har du et ettertraktet yrke som Norge trenger nå når nesten alt foregår på digitale flater.

I utdannelsen får du mulighet til å jobbe med blant annet emballasjedesign, bedriftsprofilering, magasindesign, webutvikling og webdesign, merkebygging, markeds- og medieplan, kommunikasjonsstrategi, tekst og typografi, design- og kunsthistorie og eksterne kundeoppdrag.

Benjamin Christiansen stortrives på visuell kommunikasjon hos oss. Han har også tatt et år på folkehøgskole hvor han lærte om låtskriving og musikk, før han begynte på visuell kommunikasjon i Drammen. På visuell kommunikasjon har han også lært masse som han kan bruke i promotering av egen musikk og artistvirksomhet.

Student fra visuell kommunikasjon lager illustrasjon
Ingunn jobber med en illustrasjon.

Ingunn sier det er så utrolig mye spennende man kan jobbe med etter man har studert visuell kommunikasjon, og hun synes det er vanskelig å måtte velge.

– Derfor tenker jeg det kunne vært spennende å oppleve hvordan det er å jobbe for et designfirma, der vil det være mulighet for å prøve seg frem på mange forskjellige oppdrag og treffe på mange ulike mennesker.

Benjamin tar en bachelor i visuell kommunikasjon på USN. Bilde av ham foran pc-skjerm med grafiske illustrasjoner.

Hvordan kan jeg bli grafisk designer?

Hos oss kan du bli grafisk designer ved å studere visuell kommunikasjon. Og du får da en enda bredere designutdanning!

I løpet av studieløpet har Ingunn fått en større interesse for menneskers ulike holdninger og atferd. Hun synes det har vært utrolig interessant å lære hvordan man kan bruke kunnskap fra strategisk design for å nå en spesifikk målgruppe, og komme med kreative løsninger til å dekke deres behov og ønsker. Hun er også fascinert av hvordan man kan bruke visuelle virkemidler til å vekke nysgjerrighet/oppmerksomhet.

– Faget designstudio har gitt mye og god kunnskap om viktigheten av dramaturgi og storytelling. I tillegg gir faget stort rom til kreativ frihet, og du får mulighet til å prøve deg frem på de ulike programmene helt fritt på bakgrunn av kunnskapen du har fått fra faget.

Hva slags jobb får jeg?

Bachelorstudiet i visuell kommunikasjon gir deg et godt grunnlag for å jobbe i design- og reklamebyråer, mediebedrifter og grafiske produksjonsbedrifter.

Etter ferdig utdanning kan du jobbe med for eksempel utvikling av visuell profil, kampanjer, logoutvikling, reklame og emballasje, redesign, webdesign, interaksjonsdesign, eksponeringsdesign, rådgivning og markedsføring.

Stillingstittelen din vil variere ut fra hvilket område du jobber med. Du kan også jobbe i informasjons- og markedsavdelinger, og flere av studentene våre har startet egen bedrift.