– Å definere kulturledelse er vanskelig, men det er enkelt å nevne eksempler på jobber der utdanningen er nyttig å ha, sier Marie Nodland som studerte kulturledelse på USN, campus Bø.

Hun er opptatt av film, bøker og musikk, og hun ønsker å bidra til å formidle mer kunst ut til folket. Drømmen er å jobbe i et forlag, på et museum eller på et kulturhus etter studiene.

– Å jobbe med kvalitetssikring og formidling av ulike kunstarter tror jeg passer meg bra. Derfor er jeg glad for at vi blant annet lærte mye om kulturpolitikk og de ulike bransjene innenfor kulturfeltet, sier hun.

Steffen Fagernes Johannessen underviser på kuturledelse. Han trekker fram følgende eksempelr på jobber studentene har fått etter studiet i kultur:

• Marked og kommunikasjonsansvarlig på Blå
  • Kultursjef i Vinje kommune
  • Produsent på Cosmopolitan scene
  • Koordinator i UNG kulturytring
  • Festivalsjef Telemarksfestivalen

Kulturledelsesstudentene Anette Schia Kaasa og Marie Nodland på campus Bø. foto.

BØ-STUDENTER: Litteratur og musikkbransjen er bare noen få av mange bransjer innen kulturfeltet som Anette og Marie lærte om på bachelorstudiet i kulturledelse.

Vil leve av lidenskapen

Anette Schia Kaasa tok også kulturledelsesstudiet og mener det er perfekt for deg som vil gjøre karriere av interessen din.

– Illustrasjon og design er lidenskapen min. Jeg er allerede utdannet grafisk designer, men studerte også kulturledelse fordi det også tar for seg ledelse, markedsføring og bedriftsøkonomi, sier Anette.

– Med kunnskap om både det kreative og det organisatoriske tror jeg mange dører til spennende arbeidsmuligheter i kultursektoren åpner seg.

Og Anette er langt fra den eneste studenten som tenker slik.

– Det var mange i kullet vårt som hadde utdanning fra tidligere, eller som har vært eller er utøvende kunstnere. Det var for eksempel en del musikere som gikk på studiet. De ønsket å kombinere musikkarrieren eller satse fullt på å få seg en jobb i musikkbransjen. Å jobbe i et plateselskap, med booking eller på festival er nok drømmen for mange, men det krever ofte erfaring eller kontakter. Derfor er det så innmari bra at vi får ha mye praksis under studiet.

• Kreativ utdanning som gir jobb innen et av Norges viktigste yrker

Festival som fag

Praksis – som vil si at du får prøve deg ute i arbeidslivet mens du studerer – er en av de store fordelene du får ved å være kulturledelsestudent på USN, mener Marie og Anette. Begge har fått kunnskap om kulturledelse ved å prøve seg i arbeidslivet.

– Vi fikk jobbe på Globusfestivalen, en internasjonal mat- og kulturfestival i Drammen, forteller Marie.

– Det var superlærerikt. Vi fikk jobbe tett på festivalledelsen med rigging og klargjøring av arrangementet. Vi så at det var mange oppgaver som måtte løses spontant, fordi det oppstod situasjoner underveis som vi ikke hadde forberedt oss på. På den måten lærer du å bli mer løsningsorientert og tenke kreativt, og det er nyttige egenskaper å ha uansett hvilken del av kulturbransjen du ønsker å jobbe i.

Kulturledelsesstudentene Anette Schia Kaasa og Marie Nodland på Globusfesitavlen i Drammen. foto.

(Foto: Trine Justad/Byen Vår Drammen)

Å få kontakter og større nettverk er en annen stor fordel med å være ute i praksis, mener Anette.

– Gjør du en god jobb er mulighetene gode for at du kan bli kontaktet igjen av festivalen eller arbeidsgiveren du er i praksis hos.

– Kultur-Norge er ikke stort, så kontakter og gode referanser er gull verdt, sier hun.

Johannessen forteller at alle studenter på kulturledelse kan velge praksis i sitt 3. studieår, i en kulturorganisasjon man velger selv, i Norge eller utlandet. De som ønsker det kan velge å ta utdanning i utlandet i stedet for praksis, eller ta andre valgemner på campus.

– Praksis er uten tvil noe av det morsomste med studiet. Det gjør at vi kan prøve ut mye av den læringen vi får på universitetet. Også er det er det en fin avveksling fra å sitte med nesa i bøkene, sier Marie.

Supert studentmiljø i Bø

I tillegg til at de stortrives på studiet, hadde Anette og Marie det som plommen i egget på campus Bø. Bø ble kåret til årets studentby(gd) i 2022.

– Her er det et innmari bra studentmiljø på tvers av alle studiene, sier Anette.

– Variasjonen av studieretningene er stor. Idrett, natur og miljø, IT og eiendomsmegling er bare noen av studiene i Bø i tillegg til kulturledelse.

– Det er nok mangfoldet av folk og interesser som skaper det unike miljøet i Bø. Også Kroa selvsagt!

Kroa i Bø er studentenes egen konsert- og utelivsscene, som også brukes til å arrangere alt fra studentjulebord til film- og quizkvelder. Kroa styres og driftes av frivillige studenter. Kroa ble også kåret til årets helårsarrangør av Norske Kulturarrangører i 2023.

– Mange av de frivillige som jobber på Kroa studerer kulturledelse, og det er kanskje litt naturlig, sier Marie.

– Foruten at det går på ren interesse, handler det nok også om at mange kulturledelsestudenter er proaktive mennesker. De elsker å skape gode stemning og legge til rette for at folk kommer sammen på konserter og andre arrangementer.

Marie har selv vært styremedlem i filmklubben på Kroa, og sier erfaringen med frivillig arbeid er vel verdt å få med seg.

– For det første er det rågøy, for det andre er det en kjempemulighet til å få verdifull erfaring som både gir ferdigheter og er super å ha på CV’en.

– På Kroa kan du blant annet sitte i hovedstyret og lede driften, eller så kan du for eksempel jobbe med booking, markedsføring eller rigging.

– Du kan også være med på å arrangere den årlige studentfestivalen VIKO. Da står studentmiljøet i Bø på hodet en hel uke. Mulighetene her er mange, så om du benytter deg av dem, er dette et studium og et studentliv som du nesten garantert kommer til å ha det fantastisk morsomt med.