Hvem passer eiendomsmegleryrket for?

– Det passer for alle! Yrket handler ikke om hvilken type personlighet du har, men om hvordan du utnytter personligheten din, sier Tori.

Hvis du ser på topplistene over de mest suksessfulle meglerne så ser du at det er veldig ulike personligheter som preger listene hele tiden. Enten du er rolig eller du er kjempeutadvendt, så er det din sult etter å lykkes, og din kontakt med menneskene du skal jobbe med, som er avgjørende.

Tori Fremmerlid ved BN-bolig om eiendomsmegleryrket og bachelor i eiendomsmegling. foto.

Tori Fremmerlid, salgsleder ved BN-bolig Frogner.

Men det finnes to kvaliteter du er godt tjent med å dyrke, og det er evnen til å takle motgang, og din egen nysgjerrighet. Det er tross alt mye konkurranse forbundet med megleryrket, og du vil tape veldig mange ganger. Lær deg å takle et «nei», og lær deg å være nysgjerrig. Jeg pleier alltid å stille selger og kjøpere mange spørsmål i salgsprosessen. Jo bedre jeg kjenner disse, jo bedre kan jeg finne ut av hva som skal til for å hjelpe dem til å ta det beste valget.

• Søk bachelor i eiendomsmegling ved USN

Hvorfor er eiendomsmegler et bra yrke?

– Det er så mange gode sider ved dette yrket, og jeg vil spesielt trekke frem to ting: menneskemøtene og konkurransen, sier Henrik Tangen.

Han liker veldig godt å bli kjent med nye folk, og ikke bare sånn på et overfladisk nivå. De fleste han treffer i jobben får han en form for relasjon med. Du må bli kjent med dem for å kunne lykkes, og det Henrik har erfart etter mange år i yrket er at det er så utrolig mye bra folk der ute.

– Alle har mange gode kvaliteter ved seg selv, og når de gir av seg selv til meg, så får jeg lyst til å gi masse tilbake til dem. Angående konkurransen så er det slik at jeg har jobbet som eiendomsmegler siden 1996.

Henrik Tangen ved Krogsveen Bamble om eiendomsmegleryrket. foto.

Henrik Tangen, daglig leder ved Krogsveen Bamble.

– Men bare ved at jeg snakker om yrket nå, så kjenner jeg på den spente og smått nervøse stemningen jeg har før jeg går ut i kundemøte.

– Jeg har alltid så innmari lyst til å få til den gode dialogen med kunden, slik at de bestemmer seg for å velge meg. Budrunder er selvsagt også kult, men jeg kjenner minst like mye på konkurranseinstinktet når jeg jobber for å få selgerne til å velge meg som deres eiendomsmegler. Jeg må innrømme at jeg hater å tape. Og det er noe av det som gjør at jeg elsker yrket, for det er masse konkurranse i det.

Hvordan lykkes man som eiendomsmegler?

Kristoffer Munksgaard har selv vært USN-student og har flere god råd til hvordan man lykkes som eiendomsmegler. Han gikk faktisk ut med et vitnemål bestående av bare A'er!

• Slik syntes han det var å studere eiendomsmegling.

– Foruten det å være strukturert, tilgjengelig og ha stå-på-vilje, er det er ingen fasit for hvordan man lykkes i yrket som eiendomsmegler.

Kristoffer Munksgaard ved Exbo om eiendomsmegleryrket og bachelor i eiendomsmegling ved USN. foto.

Kristoffer Munksgaard, daglig leder ved Exbo, avdeling Lyngdal.

Kristoffer mener at du selv må finne ut av hvilke grep og hvilke teknikker som fungerer for deg. Derfor bør du ta lærdom av alle eiendomsmeglerne du har rundt deg. Lytt til deres erfaringer, og gjør deres teknikker og metoder til dine egne. Han har sett mye hvordan andre vellykkede meglere jobber, også vrir han om deres metoder til å passe han som person. Et eksempel er måten man som megler klarer å lande et oppdrag. Lytt til hvordan meglerne snakker med selgerene, er hans råd.

Som megler må du være forberedt på å møte mennesker i veldig ulike situasjoner, og salg av eiendom er ofte forbundet med nye livssituasjoner. Det kan for eksempel være noen som venter barn, noen som går igjennom en skilsmisse, eller noen som har mistet jobben.

– For å vinne tillitt må du lære deg å opptre på en måte som passer situasjonen. Jo mer du jobber med dette, jo bedre vil du lykkes som eiendomsmegler.